Przedsiębiorcy, którzy nie chcą osobiście brać udziału w sprawach podatkowych już w lipcu mogą sami uwolnić się od tego obowiązku. 1 lipca wchodzą w życie przepisy umożliwiające ustanowienie pełnomocnika, który będzie działał w imieniu płatnika we wszystkich sprawach podatkowych i innych sprawach objętych zakresem działania organów podatkowych i organów kontroli skarbowej.
Kto zastąpi przedsiębiorcę przed urzędnikiem skarbowym?
To mogą być pierwsze wakacje, gdy sprawy podatkowe nie zakłócą spokoju przedsiębiorcom. O ile charakter czynności nie będzie wymagał osobistego działania biznesmena, w postępowaniu przed organami podatkowymi i kontrolnymi będzie mogła go zastąpić np. osoba lub firma prowadząca jego księgowość.
Co to jest pełnomocnictwo ogólne?
Od 1 stycznia 2016 r. obowiązuje nowela ordynacji podatkowej, według której nastąpiło rozróżnienie pełnomocnictwa na ogólne, szczególne i pełnomocnictwo doręczeń.
Pełnomocnictwo szczególne w zasadzie jest już dobrze znane przedsiębiorcom. Upoważnia ono do występowania w imieniu płatnika, podatnika lub inkasenta w konkretnej sprawie. Dokument, w którym wskazuje się pełnomocnika może być wystawiony w formie papierowej, w formie dokumentu elektronicznego lub zgłoszone ustnie do protokołu.
Pełnomocnictwo ogólne zacznie obowiązywać od 1 lipca 2017 r. To nowa propozycja, dotychczas przedsiębiorca mógł wyznaczyć pełnomocnika w odniesieniu do konkretnej sprawy, zatem robił to dopiero wówczas, gdy taka zaczęła się toczyć. Takie pełnomocnictwo dołączane było do akt sprawy, zatem nie obowiązywało już przy kolejnych.
Dzięki instytucji pełnomocnictwa ogólnego, pełnomocnik będzie mógł występować w imieniu swojego mocodawcy we wszystkich sprawach prowadzonych przez ograny podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Zgłoszenie pełnomocnika – tylko przez internet
Zgłoszenie pełnomocnika będzie następowało drogą elektroniczną. Tą samą drogą przedsiębiorca będzie mógł zgłosić zmiany do pełnomocnictwa, odwołać pełnomocnika lub wypowiedzeń pełnomocnictwo. Pełnomocnictwa będą zgłaszane do Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych ze skutkiem od dnia wpływu do CRPO.
Zwolennicy metod analogowych, czyli załatwiania spraw w formie tradycyjnej będą musieli w tym zakresie na trwałe zmienić swoje preferencje, gdyż formularze papierowe będą mogły być składane tylko w wyjątkowych sytuacjach, do których zalicza się awarię systemu informatycznego.
Pełnomocnictwo doręczeń
Swoistą reformę przeszło też pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji. Przed 1 stycznia 2016 r. zgłoszenie pełnomocnika było możliwe tylko w formie pisemnej. Teraz umożliwiono też przesyłanie zgłoszenia w formie elektronicznej.
Więcej informacji znajdziesz na stronie: http://taxcare.pl.
To mogą być pierwsze wakacje, gdy sprawy podatkowe nie zakłócą spokoju przedsiębiorcom. O ile charakter czynności nie będzie wymagał osobistego działania biznesmena, w postępowaniu przed organami podatkowymi i kontrolnymi będzie mogła go zastąpić np. osoba lub firma prowadząca jego księgowość.
Co to jest pełnomocnictwo ogólne?
Od 1 stycznia 2016 r. obowiązuje nowela ordynacji podatkowej, według której nastąpiło rozróżnienie pełnomocnictwa na ogólne, szczególne i pełnomocnictwo doręczeń.
Pełnomocnictwo szczególne w zasadzie jest już dobrze znane przedsiębiorcom. Upoważnia ono do występowania w imieniu płatnika, podatnika lub inkasenta w konkretnej sprawie. Dokument, w którym wskazuje się pełnomocnika może być wystawiony w formie papierowej, w formie dokumentu elektronicznego lub zgłoszone ustnie do protokołu.
Pełnomocnictwo ogólne zacznie obowiązywać od 1 lipca 2017 r. To nowa propozycja, dotychczas przedsiębiorca mógł wyznaczyć pełnomocnika w odniesieniu do konkretnej sprawy, zatem robił to dopiero wówczas, gdy taka zaczęła się toczyć. Takie pełnomocnictwo dołączane było do akt sprawy, zatem nie obowiązywało już przy kolejnych.
Dzięki instytucji pełnomocnictwa ogólnego, pełnomocnik będzie mógł występować w imieniu swojego mocodawcy we wszystkich sprawach prowadzonych przez ograny podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Zgłoszenie pełnomocnika – tylko przez internet
Zgłoszenie pełnomocnika będzie następowało drogą elektroniczną. Tą samą drogą przedsiębiorca będzie mógł zgłosić zmiany do pełnomocnictwa, odwołać pełnomocnika lub wypowiedzeń pełnomocnictwo. Pełnomocnictwa będą zgłaszane do Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych ze skutkiem od dnia wpływu do CRPO.
Zwolennicy metod analogowych, czyli załatwiania spraw w formie tradycyjnej będą musieli w tym zakresie na trwałe zmienić swoje preferencje, gdyż formularze papierowe będą mogły być składane tylko w wyjątkowych sytuacjach, do których zalicza się awarię systemu informatycznego.
Pełnomocnictwo doręczeń
Swoistą reformę przeszło też pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji. Przed 1 stycznia 2016 r. zgłoszenie pełnomocnika było możliwe tylko w formie pisemnej. Teraz umożliwiono też przesyłanie zgłoszenia w formie elektronicznej.
Więcej informacji znajdziesz na stronie: http://taxcare.pl.
--------- Reklama ------------