Jednym z ustawowych zadań Inspekcji Handlowej jest prowadzenie postępowań mediacyjnych w celu polubownego załatwienia sporów konsumenckich. Od 1 czerwca zostaną wprowadzone jednolite druki wniosków o mediację.
Po wejściu Polski do Unii Europejskiej powstał obowiązek wdrożenia Zalecenia Komisji Wspólnot Europejskich z dnia 4 kwietnia 2001 r. w sprawie zasad dotyczących organów pozasądowych uczestniczących w polubownym rozstrzyganiu sporów konsumenckich.
Inspekcja Handlowa przeprowadza mediacje w określonych sprawach, głównie dotyczących sporów między konsumentami a przedsiębiorcami, wynikających ze sprzedaży towarów i usług niezgodnych z umową.
Postępowanie mediacyjne prowadzi się na zasadach bezstronności, przejrzystości, efektywności i uczciwości. W Zaleceniu Komisji Wspólnot Europejskich szczególnie podkreślona jest ważność przestrzegania tych zasad.
Mediację przeprowadza się na wniosek konsumenta lub z urzędu, jeżeli wymaga tego jego interes społeczny. Udział w mediacji dla stron jest dobrowolny i bezpłatny.
Korzystanie z tego prawa nie wyłącza możliwości złożenia pozwu do sądu powszechnego i nie ogranicza prawa do złożenia wniosku o rozpatrzenie sporu przez stały polubowny sąd konsumencki przy Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej, jeżeli strony nie są zadowolone z przebiegu lub wyniku mediacji.
W celu ujednolicenia postępowania w zakresie polubownego załatwiania sporów konsumenckich w drodze mediacji z dniem 1 czerwca 2007 r. zostaną wprowadzone jednolite druki wniosków o mediację, które będą dostępne na stronie www.olwiih.neostrada.pl oraz w siedzibie Delegatury Inspekcji Handlowej w Elblągu, ul. Hetmańska 31 tel. 055 641 78 80.
Osoby zainteresowane polubownym rozwiązaniem sporu zapraszamy.
Inspekcja Handlowa przeprowadza mediacje w określonych sprawach, głównie dotyczących sporów między konsumentami a przedsiębiorcami, wynikających ze sprzedaży towarów i usług niezgodnych z umową.
Postępowanie mediacyjne prowadzi się na zasadach bezstronności, przejrzystości, efektywności i uczciwości. W Zaleceniu Komisji Wspólnot Europejskich szczególnie podkreślona jest ważność przestrzegania tych zasad.
Mediację przeprowadza się na wniosek konsumenta lub z urzędu, jeżeli wymaga tego jego interes społeczny. Udział w mediacji dla stron jest dobrowolny i bezpłatny.
Korzystanie z tego prawa nie wyłącza możliwości złożenia pozwu do sądu powszechnego i nie ogranicza prawa do złożenia wniosku o rozpatrzenie sporu przez stały polubowny sąd konsumencki przy Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej, jeżeli strony nie są zadowolone z przebiegu lub wyniku mediacji.
W celu ujednolicenia postępowania w zakresie polubownego załatwiania sporów konsumenckich w drodze mediacji z dniem 1 czerwca 2007 r. zostaną wprowadzone jednolite druki wniosków o mediację, które będą dostępne na stronie www.olwiih.neostrada.pl oraz w siedzibie Delegatury Inspekcji Handlowej w Elblągu, ul. Hetmańska 31 tel. 055 641 78 80.
Osoby zainteresowane polubownym rozwiązaniem sporu zapraszamy.
Radosław Rzepecki - IH Elbląg