Jeżeli nie uznano złożonej przez ciebie reklamacji obuwia, mebli, sprzętu RTV lub AGD czy zabawek, nie musisz iść od razu do sądu. Możesz spróbować załatwić sprawę polubownie. Pomoże w tym Inspekcji Handlowa, której jednym z ustawowych zadań jest podejmowanie mediacji w celu ochrony interesów i praw konsumentów.
Postępowanie mediacyjne prowadzone jest w celu polubownego zakończenia sporu cywilno-prawnego między konsumentem a przedsiębiorcą. Podejmowane jest na wniosek konsumenta lub z urzędu, gdy wymaga tego ochrona konsumenta.
- W toku postępowania mediacyjnego, przedsiębiorcy przedstawiane są roszczenia konsumenta, przepisy mające zastosowanie w sprawie oraz propozycja polubownego zakończenia sporu – wyjaśnia Radosław Rzepecki z elbląskiej Delegatury Inspekcji Handlowej. - Niestety, mediacja nie może być przeprowadzona, gdy przedsiębiorca nie wyrazi zgody na polubowne zakończenie sprawy.
- W przypadku gdy postępowanie mediacyjne nie zakończy się polubownie, konsumentowi pozostaje możliwość dochodzenia swych roszczeń przed Polubownym Sądem Konsumenckim, jeżeli przedsiębiorca wyrazi na to zgodę lub z powództwa cywilnego przed sądem powszechnym - dodaje.
Inspekcja Handlowa nie posiada środków przymusu pozwalających na wyegzekwowanie od przedsiębiorców zachowania zgodnego z roszczeniami konsumentów.
Pomimo tego, do połowy kwietnia 2008 r. na 70 wniosków o mediacje złożonych przez konsumentów w ok. 60 proc. spraw przedsiębiorcy zmienili stanowisko na korzyść konsumenta. Postępowanie to trwa 2 - 3 tygodnie i jest bezpłatne.
Osoby zainteresowane tą formą postępowania mogą zgłaszać się osobiście do siedziby Inspekcji Handlowej w Elblągu ul. Hetmańska 31 tel. 055 641-78-80.
- W toku postępowania mediacyjnego, przedsiębiorcy przedstawiane są roszczenia konsumenta, przepisy mające zastosowanie w sprawie oraz propozycja polubownego zakończenia sporu – wyjaśnia Radosław Rzepecki z elbląskiej Delegatury Inspekcji Handlowej. - Niestety, mediacja nie może być przeprowadzona, gdy przedsiębiorca nie wyrazi zgody na polubowne zakończenie sprawy.
- W przypadku gdy postępowanie mediacyjne nie zakończy się polubownie, konsumentowi pozostaje możliwość dochodzenia swych roszczeń przed Polubownym Sądem Konsumenckim, jeżeli przedsiębiorca wyrazi na to zgodę lub z powództwa cywilnego przed sądem powszechnym - dodaje.
Inspekcja Handlowa nie posiada środków przymusu pozwalających na wyegzekwowanie od przedsiębiorców zachowania zgodnego z roszczeniami konsumentów.
Pomimo tego, do połowy kwietnia 2008 r. na 70 wniosków o mediacje złożonych przez konsumentów w ok. 60 proc. spraw przedsiębiorcy zmienili stanowisko na korzyść konsumenta. Postępowanie to trwa 2 - 3 tygodnie i jest bezpłatne.
Osoby zainteresowane tą formą postępowania mogą zgłaszać się osobiście do siedziby Inspekcji Handlowej w Elblągu ul. Hetmańska 31 tel. 055 641-78-80.
oprac. A