Ponad 50 proc. konsumentów dokonuje zakupów pod wpływem impulsu, a blisko 65 proc. jest przekonana, że może zwrócić do sklepu pełnowartościowy towar - wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Tymczasem mogą być z tym trudności.
Z najnowszych badań, przeprowadzonych na zlecenie Urzędu przez TNS OBOP, wynika, że większość z nas planuje codzienne zakupy. Spontaniczne decyzje handlowe stanowią ok. 20 proc., a najważniejszym kryterium naszych wyborów jest nadal cena - sprawdza ją ponad połowa ankietowanych. W przypadku większych wydatków (sprzęt AGD i RTV) porównujemy oferty różnych sklepów, szukamy promocji.
Jak pokazują badania, czterech na dziesięciu konsumentów deklaruje, że wyboru najlepszych spośród dostępnych na rynku produktów i usług dokonuje pod wpływem reklam. Ponad połowa respondentów lubi czytać informacje o produktach, chociaż 44 proc. przyznaje, że są one dla nich często niezrozumiałe.
Przed zakupem towaru należy się jednak dokładnie zastanowić, gdyż z jego zwrotem mogą być trudności. Inspekcja Handlowa w Elblągu przypomina, że aktualnie kwestia zwrotu towaru zgodnego z umową, zakupionego bezpośrednio w sklepie jest nieuregulowana w przepisach prawnych. Jednak, jak każda umowa, tak również umowa sprzedaży może być rozwiązana za zgodą stron umowy, ale to zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy.
W celach marketingowych przedsiębiorca może zobowiązać się do przyjmowania zwrotów towarów zgodnych z umową w określonym przez siebie czasie. Wówczas takie zobowiązanie podane do wiadomości konsumentów jest wiążące.
Jedynymi prawnie uregulowanymi wyjątkami są umowy z konsumentami zawierane na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa. Na podstawie ustawy z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, zarówno przy umowach zawieranych na odległość, jak i poza lokalem przedsiębiorstwa konsument może od nich odstąpić bez podawania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w ciągu 10 dni od dnia wydania rzeczy.
O takim prawie konsument powinien być poinformowany przez przedsiębiorcę w formie pisemnej. Jeżeli przedsiębiorca tego nie uczyni, konsument może odstąpić od umowy w terminie 10 dni od uzyskania informacji o takim prawie, jednak nie dłuższym niż trzy miesiące.
W tej ustawie są też wyłączenia, kiedy przepisy te nie mają zastosowania. Przepisów o umowach zawieranych z konsumentami poza lokalem przedsiębiorstwa nie stosuje się do umów:
- o charakterze ciągłym lub okresowym, zawieranych na podstawie oferty sprzedaży lub przez odwołanie się do ogłoszeń, reklam, cenników i innych informacji skierowanych do ogółu albo do poszczególnych osób - jeżeli konsument mógł uprzednio zapoznać się z treścią otrzymanej oferty lub informacji pod nieobecność drugiej strony umowy, a zarazem w tej ofercie lub informacji, jak i w umowie, zastrzeżono prawo konsumenta do odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni od dnia jej zawarcia;
- sprzedaży artykułów spożywczych dostarczanych okresowo przez sprzedawcę do miejsca zamieszkania konsumenta;
- powszechnie zawieranych w drobnych bieżących sprawach życia codziennego, o wartości przedmiotu umowy do równowartości 10 euro;
- o prace budowlane;
- dotyczących nieruchomości, z wyłączeniem usług remontowych;
- ubezpieczenia, w tym o członkostwo w otwartych funduszach emerytalnych, oraz reasekuracji;
- dotyczących papierów wartościowych oraz jednostek uczestnictwa w funduszach powierniczych i inwestycyjnych (usługi inwestycyjne).
Natomiast przepisów o umowach zawieranych na odległość nie stosuje się do umów:
- z wykorzystaniem automatów sprzedających;
- z wykorzystaniem innych automatów umieszczonych w miejscach prowadzenia handlu;
- rent;
- zawartych z operatorami telekomunikacji przy wykorzystaniu publicznych automatów telefonicznych;
- dotyczących nieruchomości, z wyjątkiem najmu;
- sprzedaży z licytacji.
Jak pokazują badania, czterech na dziesięciu konsumentów deklaruje, że wyboru najlepszych spośród dostępnych na rynku produktów i usług dokonuje pod wpływem reklam. Ponad połowa respondentów lubi czytać informacje o produktach, chociaż 44 proc. przyznaje, że są one dla nich często niezrozumiałe.
Przed zakupem towaru należy się jednak dokładnie zastanowić, gdyż z jego zwrotem mogą być trudności. Inspekcja Handlowa w Elblągu przypomina, że aktualnie kwestia zwrotu towaru zgodnego z umową, zakupionego bezpośrednio w sklepie jest nieuregulowana w przepisach prawnych. Jednak, jak każda umowa, tak również umowa sprzedaży może być rozwiązana za zgodą stron umowy, ale to zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy.
W celach marketingowych przedsiębiorca może zobowiązać się do przyjmowania zwrotów towarów zgodnych z umową w określonym przez siebie czasie. Wówczas takie zobowiązanie podane do wiadomości konsumentów jest wiążące.
Jedynymi prawnie uregulowanymi wyjątkami są umowy z konsumentami zawierane na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa. Na podstawie ustawy z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, zarówno przy umowach zawieranych na odległość, jak i poza lokalem przedsiębiorstwa konsument może od nich odstąpić bez podawania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w ciągu 10 dni od dnia wydania rzeczy.
O takim prawie konsument powinien być poinformowany przez przedsiębiorcę w formie pisemnej. Jeżeli przedsiębiorca tego nie uczyni, konsument może odstąpić od umowy w terminie 10 dni od uzyskania informacji o takim prawie, jednak nie dłuższym niż trzy miesiące.
W tej ustawie są też wyłączenia, kiedy przepisy te nie mają zastosowania. Przepisów o umowach zawieranych z konsumentami poza lokalem przedsiębiorstwa nie stosuje się do umów:
- o charakterze ciągłym lub okresowym, zawieranych na podstawie oferty sprzedaży lub przez odwołanie się do ogłoszeń, reklam, cenników i innych informacji skierowanych do ogółu albo do poszczególnych osób - jeżeli konsument mógł uprzednio zapoznać się z treścią otrzymanej oferty lub informacji pod nieobecność drugiej strony umowy, a zarazem w tej ofercie lub informacji, jak i w umowie, zastrzeżono prawo konsumenta do odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni od dnia jej zawarcia;
- sprzedaży artykułów spożywczych dostarczanych okresowo przez sprzedawcę do miejsca zamieszkania konsumenta;
- powszechnie zawieranych w drobnych bieżących sprawach życia codziennego, o wartości przedmiotu umowy do równowartości 10 euro;
- o prace budowlane;
- dotyczących nieruchomości, z wyłączeniem usług remontowych;
- ubezpieczenia, w tym o członkostwo w otwartych funduszach emerytalnych, oraz reasekuracji;
- dotyczących papierów wartościowych oraz jednostek uczestnictwa w funduszach powierniczych i inwestycyjnych (usługi inwestycyjne).
Natomiast przepisów o umowach zawieranych na odległość nie stosuje się do umów:
- z wykorzystaniem automatów sprzedających;
- z wykorzystaniem innych automatów umieszczonych w miejscach prowadzenia handlu;
- rent;
- zawartych z operatorami telekomunikacji przy wykorzystaniu publicznych automatów telefonicznych;
- dotyczących nieruchomości, z wyjątkiem najmu;
- sprzedaży z licytacji.
Radosław Rzepecki - IH Elbląg