UWAGA!

Kiedy można zwrócić towar?

Ponad 50 proc. konsumentów dokonuje zakupów pod wpływem impulsu, a blisko 65 proc. jest przekonana, że może zwrócić do sklepu pełnowartościowy towar - wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Tymczasem mogą być z tym trudności.

Z najnowszych badań, przeprowadzonych na zlecenie Urzędu przez TNS OBOP, wynika, że większość z nas planuje codzienne zakupy. Spontaniczne decyzje handlowe stanowią ok. 20 proc., a najważniejszym kryterium naszych wyborów jest nadal cena - sprawdza ją ponad połowa ankietowanych. W przypadku większych wydatków (sprzęt AGD i RTV) porównujemy oferty różnych sklepów, szukamy promocji.
     Jak pokazują badania, czterech na dziesięciu konsumentów deklaruje, że wyboru najlepszych spośród dostępnych na rynku produktów i usług dokonuje pod wpływem reklam. Ponad połowa respondentów lubi czytać informacje o produktach, chociaż 44 proc. przyznaje, że są one dla nich często niezrozumiałe.
     Przed zakupem towaru należy się jednak dokładnie zastanowić, gdyż z jego zwrotem mogą być trudności. Inspekcja Handlowa w Elblągu przypomina, że aktualnie kwestia zwrotu towaru zgodnego z umową, zakupionego bezpośrednio w sklepie jest nieuregulowana w przepisach prawnych. Jednak, jak każda umowa, tak również umowa sprzedaży może być rozwiązana za zgodą stron umowy, ale to zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy.
     W celach marketingowych przedsiębiorca może zobowiązać się do przyjmowania zwrotów towarów zgodnych z umową w określonym przez siebie czasie. Wówczas takie zobowiązanie podane do wiadomości konsumentów jest wiążące.
     Jedynymi prawnie uregulowanymi wyjątkami są umowy z konsumentami zawierane na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa. Na podstawie ustawy z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, zarówno przy umowach zawieranych na odległość, jak i poza lokalem przedsiębiorstwa konsument może od nich odstąpić bez podawania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w ciągu 10 dni od dnia wydania rzeczy.
     O takim prawie konsument powinien być poinformowany przez przedsiębiorcę w formie pisemnej. Jeżeli przedsiębiorca tego nie uczyni, konsument może odstąpić od umowy w terminie 10 dni od uzyskania informacji o takim prawie, jednak nie dłuższym niż trzy miesiące.
     W tej ustawie są też wyłączenia, kiedy przepisy te nie mają zastosowania. Przepisów o umowach zawieranych z konsumentami poza lokalem przedsiębiorstwa nie stosuje się do umów:
     - o charakterze ciągłym lub okresowym, zawieranych na podstawie oferty sprzedaży lub przez odwołanie się do ogłoszeń, reklam, cenników i innych informacji skierowanych do ogółu albo do poszczególnych osób - jeżeli konsument mógł uprzednio zapoznać się z treścią otrzymanej oferty lub informacji pod nieobecność drugiej strony umowy, a zarazem w tej ofercie lub informacji, jak i w umowie, zastrzeżono prawo konsumenta do odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni od dnia jej zawarcia;
     - sprzedaży artykułów spożywczych dostarczanych okresowo przez sprzedawcę do miejsca zamieszkania konsumenta;
     - powszechnie zawieranych w drobnych bieżących sprawach życia codziennego, o wartości przedmiotu umowy do równowartości 10 euro;
     - o prace budowlane;
     - dotyczących nieruchomości, z wyłączeniem usług remontowych;
     - ubezpieczenia, w tym o członkostwo w otwartych funduszach emerytalnych, oraz reasekuracji;
     - dotyczących papierów wartościowych oraz jednostek uczestnictwa w funduszach powierniczych i inwestycyjnych (usługi inwestycyjne).
     Natomiast przepisów o umowach zawieranych na odległość nie stosuje się do umów:
     - z wykorzystaniem automatów sprzedających;
     - z wykorzystaniem innych automatów umieszczonych w miejscach prowadzenia handlu;
     - rent;
     - zawartych z operatorami telekomunikacji przy wykorzystaniu publicznych automatów telefonicznych;
     - dotyczących nieruchomości, z wyjątkiem najmu;
     - sprzedaży z licytacji.
Radosław Rzepecki - IH Elbląg

Najnowsze artykuły w dziale Poradnik

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem...
  • Ciekawe ... Ostatnio kupiłam płyte z grą w carefour jako prezent. Żałuję, że nie kupiłam jej w Emipku ;/ płyta w środku ma wadę produkcyjną ;/ na drugi dzień chciałam zgłosić reklamacje, a oni na to ... że nie uwzględniaja reklamacji na płyty, filmy, gry itp. jedna wielka głupota, jak była hipernova, to w razie czego zawsze mogłam odnieść płytę, i dali by inną, albo oddali by pieniądze. ciekawe jak mam spradzać zapakowane (dokładnie zamknięte) płyty, czy nie mają wad ?? Nikomu nie polecam kupywać w carefour płyt ;/
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    niezadowolony klient(2007-07-11)
  • wiem że w Empiku takie sprawy są bezproblemowo rozwiązywane na korzyść klienta,jeśli produkt nie jest pełnowartościowy i w tym wypadku np. gra nie działa z przyczyn takich że coś jest z płytą nie tak zostaje ona wymienana lub zwrócona gotówka, chyba że komputer nie spełnia wymagań i to jest przyczyną reklamacji ale to już leży w sprawie klienta, każdy wie jaki ma sprzęt i po tą są umieszczane wymagania na pudełku
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    bezimienny(2007-07-19)
Reklama