Oddałam płaszcz do czyszczenia w pralni chemicznej. Przy odbiorze okazało się, że został zniszczony. Co mam dalej robić? - pyta Czytelniczka.
Odpowiada Radosław Rzepecki z Inspekcji Handlowej w Elblągu:
Oddając płaszcz do czyszczenia w pralni, zawarła Pani umowę o dzieło. W ramach tej umowy pralnia zobowiązała się do wyczyszczenia odzieży, a Pani do zapłaty określonego wynagrodzenia. Dowodem zawarcia umowy powinno być pokwitowanie, które konsument powinien dokładnie przeczytać, zanim podpisze, aby wszystko było zgodne ze stanem faktycznym. Na pokwitowaniu powinno znajdować się dokładne określenie rzeczy oddanej do pralni, cena za usługę, termin wykonania dzieła, adnotacja o ewentualnych uszkodzeniach, przybliżona wartość oddanej odzieży. W momencie przyjmowania płaszcza pracownicy pralni powinni sprawdzić materiał, z jakiego jest wykonany, i określić jego właściwości. Kiedy okaże się, że płaszcz nie może być czyszczony w tej technologii, którą stosuje pralnia, pracownik ma prawo odmówić wykonania usługi. W tym przypadku, kiedy konsument będzie chciał, aby jednak wyczyszczono mu odzież, robi to na własne ryzyko, a pralnia nie ponosi odpowiedzialności za zniszczenie.
Jeżeli wykonanie usługi było niewłaściwe i w jego wyniku została uszkodzona odzież, należy złożyć reklamację. O wadzie dzieła powinniśmy pisemnie zawiadomić wykonawcę usługi. Gdy odzież została zniszczona, pralnia jest obowiązana do naprawienia szkody z powodu nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które pralnia odpowiedzialności nie ponosi.
Podstawą prawną są przepisy kodeksu cywilnego o umowie o dzieło oraz art. 471 mówiący o naprawieniu szkody.
Kiedy reklamacja została rozpatrzona negatywnie, a próby polubownego załatwienia sporu nie przyniosą rezultatu, pozostanie Pani dochodzenie roszczeń na drodze sądowej z powództwa cywilnego.
Oddając płaszcz do czyszczenia w pralni, zawarła Pani umowę o dzieło. W ramach tej umowy pralnia zobowiązała się do wyczyszczenia odzieży, a Pani do zapłaty określonego wynagrodzenia. Dowodem zawarcia umowy powinno być pokwitowanie, które konsument powinien dokładnie przeczytać, zanim podpisze, aby wszystko było zgodne ze stanem faktycznym. Na pokwitowaniu powinno znajdować się dokładne określenie rzeczy oddanej do pralni, cena za usługę, termin wykonania dzieła, adnotacja o ewentualnych uszkodzeniach, przybliżona wartość oddanej odzieży. W momencie przyjmowania płaszcza pracownicy pralni powinni sprawdzić materiał, z jakiego jest wykonany, i określić jego właściwości. Kiedy okaże się, że płaszcz nie może być czyszczony w tej technologii, którą stosuje pralnia, pracownik ma prawo odmówić wykonania usługi. W tym przypadku, kiedy konsument będzie chciał, aby jednak wyczyszczono mu odzież, robi to na własne ryzyko, a pralnia nie ponosi odpowiedzialności za zniszczenie.
Jeżeli wykonanie usługi było niewłaściwe i w jego wyniku została uszkodzona odzież, należy złożyć reklamację. O wadzie dzieła powinniśmy pisemnie zawiadomić wykonawcę usługi. Gdy odzież została zniszczona, pralnia jest obowiązana do naprawienia szkody z powodu nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które pralnia odpowiedzialności nie ponosi.
Podstawą prawną są przepisy kodeksu cywilnego o umowie o dzieło oraz art. 471 mówiący o naprawieniu szkody.
Kiedy reklamacja została rozpatrzona negatywnie, a próby polubownego załatwienia sporu nie przyniosą rezultatu, pozostanie Pani dochodzenie roszczeń na drodze sądowej z powództwa cywilnego.
Radosław Rzepecki - IH Elbląg