Konsument pyta: Zleciłem krawcowi uszycie garnituru. Po kilku dniach odpruł się rękaw na szwie. Będę żądał usunięcia wady. Jakie przepisy regulują reklamację takich usług, jak szycie garnituru na miarę?
Sprawę wyjaśnia Radosław Rzepecki z elbląskiej delegatury Inspekcji Handlowej:
- Zgodnie z zapisem kodeksu cywilnego, do umowy zawartej przez przedsiębiorstwo z osobą fizyczną, która zamawia dzieło będące rzeczą ruchomą, w celu niezwiązanym z jej działalnością gospodarczą ani zawodową, stosuje się przepisy ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Kiedy jest to rzecz nowa wytworzona od początku (na przykład wykonane na zamówienie okna, drzwi, buty), to w przypadku wady rzeczy zastosowanie mają przepisy wymienionej ustawy konsumenckiej. Należy pamiętać, że wadę należy zgłosić niezwłocznie, jednak nie później niż 2 miesiące od jej zauważenia.
Jeśli natomiast zlecimy np. pranie odzieży, naprawę butów czy odkurzacza, wtedy
zastosujemy przepisy kodeksu cywilnego o umowie o dzieło.
- Zgodnie z zapisem kodeksu cywilnego, do umowy zawartej przez przedsiębiorstwo z osobą fizyczną, która zamawia dzieło będące rzeczą ruchomą, w celu niezwiązanym z jej działalnością gospodarczą ani zawodową, stosuje się przepisy ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Kiedy jest to rzecz nowa wytworzona od początku (na przykład wykonane na zamówienie okna, drzwi, buty), to w przypadku wady rzeczy zastosowanie mają przepisy wymienionej ustawy konsumenckiej. Należy pamiętać, że wadę należy zgłosić niezwłocznie, jednak nie później niż 2 miesiące od jej zauważenia.
Jeśli natomiast zlecimy np. pranie odzieży, naprawę butów czy odkurzacza, wtedy
zastosujemy przepisy kodeksu cywilnego o umowie o dzieło.
oprac. A