Trzy miesiące temu zakupiłem obuwie do codziennego użytku. Teraz ujawniła się wada. Chcę złożyć reklamację. Czy mogę skorzystać z przepisów dotyczących rękojmi za wady? - pyta konsument.
Od 1 stycznia 2003 r. przepisów dotyczących rękojmi określonych w kodeksie cywilnym nie stosuje się do sprzedaży konsumenckiej. Jest to moment, kiedy w życie weszła ustawa z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej i to jej przepisy mają moc obowiązującą, w tym przypadku, w relacji przedsiębiorca - konsument. Dlatego też składając reklamację obuwia, można zrobić to na podstawie cytowanej ustawy konsumenckiej.
Normy tego aktu prawnego stosuje się do dokonywanej w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedaży rzeczy ruchomej osobie fizycznej, która nabywa tę rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą. Trzeba pamiętać, że reklamację należy złożyć przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia wady. Natomiast odpowiedzialność sprzedawcy za niezgodność obuwia z umową wynosi dwa lata.
Przepisy kodeksu cywilnego dotyczące rękojmi obowiązują w relacjach pomiędzy dwoma przedsiębiorcami.
Normy tego aktu prawnego stosuje się do dokonywanej w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedaży rzeczy ruchomej osobie fizycznej, która nabywa tę rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą. Trzeba pamiętać, że reklamację należy złożyć przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia wady. Natomiast odpowiedzialność sprzedawcy za niezgodność obuwia z umową wynosi dwa lata.
Przepisy kodeksu cywilnego dotyczące rękojmi obowiązują w relacjach pomiędzy dwoma przedsiębiorcami.
Radosław Rzepecki - IH Elbląg