UWAGA!

Do Sądu Konsumenckiego?

Polubowny Sąd Konsumencki jest jedną z możliwości dla rozstrzygania sporów między konsumentami a sprzedawcami (przedsiębiorcami). Od początku 1999 r. organizowanie i prowadzenie Stałych Polubownych Sądów Konsumenckich (SPSK) jest ustawowym zadaniem Inspekcji Handlowej.

SPSK działają na podstawie przepisów Kodeksu postępowania cywilnego oraz regulaminu. Rozpatrują spory o prawa majątkowe (wartość przedmiotu sporu nie może przekroczyć 10 tys. zł) wynikłe z umów sprzedaży produktów i świadczenia usług pomiędzy konsumentami a przedsiębiorcami z wyjątkiem np.: sprzedaży energii i paliw, działalności bankowej i ubezpieczeniowej, usług pocztowych i telekomunikacyjnych, usług pośrednictwa finansowego i informatycznych, usług w zakresie edukacji, usług w zakresie zdrowia i opieki społecznej.
     O ile sprawa nie może być z wymienionych wyżej względów rozpatrywana przez SPSK, dodatkową drogą dochodzenia roszczeń konsumentów może być wytaczanie powództw przez powiatowych (miejskich ) rzeczników konsumentów przed sądami powszechnymi.
     Polubowność oznacza, że strony sporu muszą wyrazić zgodę na rozpatrzenie sprawy przez ten sąd.
     - Ta forma dochodzenia roszczeń jest praktycznie nie wykorzystana przez mieszkańców Elbląga pomimo, że jest prosta, szybka i bezpłatna – informuje Radosław Rzepecki z elbląskiej Delegatury Inspekcji Handlowej. - Siedziba Stałego Polubownego Sądu Konsumenckiego mieści się przy Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej ul. Dąbrowszczaków 10, 10-540 Olsztyn tel. (89) 527-27-65 wew. 34.
     W II półroczu 2007 r. do Stałego Polubownego Sądu Konsumenckiego działającego przy Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej w Olsztynie wpłynęło ogółem 80 wniosków o rozstrzygnięcie sporów pomiędzy konsumentami, a przedsiębiorcami dotyczących m. in. następujących towarów i usług: obuwia - 47, odzieży - 4, sprzętu elektronicznego - 6, artykułów innych np. drzwi czy torba - 8, a także usług remontowo - budowlanych czy gastronomicznej - 15.
     Ogólna wartość roszczeń konsumentów stanowiła kwotę ok. 95 tys. zł.
     W 45 przypadkach przedsiębiorcy nie wyrazili zgody na rozstrzygnięcie sporu przez Stały Polubowny Sąd Konsumencki, ani też nie podjęli działań zmierzających do załagodzenia sporu w postępowaniu wstępnym.
     W okresie tym sąd rozpatrzył 34 wnioski, wydając: 2 wyroki uznające roszczenia klienta, 3 wyroki oddalające roszczenia, 29 postanowień o umorzeniu postępowań w związku z zawartymi ugodami.
oprac. A

Najnowsze artykuły w dziale Poradnik

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
Reklama