
Konsumenci zazwyczaj nie znają przysługujących im praw, a przedsiębiorcy jak na złość często specjalnie wprowadzają swoich klientów w błąd. Spirala nienawiści nakręca się, a przecież nic tego nie zapowiadało. Atmosfera zakupów wprowadza nas często w dobry nastrój, wszyscy wkoło są dla nas bardzo mili. Problemy pojawiają się kiedy zauważamy, że z naszym zakupem dzieje się coś nie tak.
Pierwsze kroki kierujemy zatem do sprzedawcy, u którego nabyliśmy produkt. Nierzadko konsument dowiaduje się, że jego reklamacja nie może zostać przyjęta ponieważ „dane akcesoria nie podlegają reklamacji np. zamki, zatrzaski, rzepy, ozdoby, itp.” Absolutnie to stwierdzenie dalekie jest od prawdy.
Ustawodawca nie podaje listy przedmiotów, za które sprzedawca ma ponosić odpowiedzialność. Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz. U. 2002 Nr 141, poz. 1176 ze zm.) mówi o odpowiedzialności sprzedawcy jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową. Jest to pojęcie znacznie szersze od pojęcia wad towaru. Niezgodność towaru (dzieła) z umową może wynikać z kilku powodów:
- towar nie nadaje się do celu, do jakiego jest zwykle używany,
- właściwości towaru nie odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju,
- towar nie odpowiada oczekiwaniom dotyczącym tego rodzaju towaru, które wynikają z zapewnień sprzedawcy lub producenta, podawanych choćby w reklamie,
- towar został nieprawidłowo zamontowany lub uruchomiony przez sprzedawcę albo przez kupującego, jeśli ten ostatni postępował zgodnie z instrukcją otrzymaną przy sprzedaży,
- w przypadku indywidualnego uzgadniania właściwości towaru o niezgodności z umową mówimy, gdy wystąpi niezgodność z opisem podanym przez sprzedawcę, z próbką lub wzorem. Towar musi się także nadawać do celu określonego przez konsumenta przy zwieraniu umowy.
Należy korzystać ze swoich praw, ale aby móc to robić trzeba je znać. Nie dajmy się sprzedawcy wyprowadzić w pole gdy mówi, że ten czy inny element towaru nie podlega reklamacji. Jeśli nawet nie dostaliśmy dokumentu gwarancji to i tak jesteśmy objęci dwuletnim terminem ochrony ustawowej.
Ustawodawca nie podaje listy przedmiotów, za które sprzedawca ma ponosić odpowiedzialność. Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz. U. 2002 Nr 141, poz. 1176 ze zm.) mówi o odpowiedzialności sprzedawcy jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową. Jest to pojęcie znacznie szersze od pojęcia wad towaru. Niezgodność towaru (dzieła) z umową może wynikać z kilku powodów:
- towar nie nadaje się do celu, do jakiego jest zwykle używany,
- właściwości towaru nie odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju,
- towar nie odpowiada oczekiwaniom dotyczącym tego rodzaju towaru, które wynikają z zapewnień sprzedawcy lub producenta, podawanych choćby w reklamie,
- towar został nieprawidłowo zamontowany lub uruchomiony przez sprzedawcę albo przez kupującego, jeśli ten ostatni postępował zgodnie z instrukcją otrzymaną przy sprzedaży,
- w przypadku indywidualnego uzgadniania właściwości towaru o niezgodności z umową mówimy, gdy wystąpi niezgodność z opisem podanym przez sprzedawcę, z próbką lub wzorem. Towar musi się także nadawać do celu określonego przez konsumenta przy zwieraniu umowy.
Należy korzystać ze swoich praw, ale aby móc to robić trzeba je znać. Nie dajmy się sprzedawcy wyprowadzić w pole gdy mówi, że ten czy inny element towaru nie podlega reklamacji. Jeśli nawet nie dostaliśmy dokumentu gwarancji to i tak jesteśmy objęci dwuletnim terminem ochrony ustawowej.
Ewelina Antczak - Bobińska