Od 1 stycznia 2003 r. obowiązuje ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej z 27 lipca 2002 r. Co daje ona konsumentowi?
Ustawę stosuje się do dokonywanej w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedaży rzeczy ruchomej osobie fizycznej, która nabywa tę rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą (towar konsumpcyjny). Podstawowe prawa i obowiązki konsumenta to:
- możliwość zgłoszenia niezgodności towaru z umową (reklamacji) występuje w ciągu 2 lat od wydania tego towaru: termin ten biegnie na nowo w razie wymiany towaru;
- konsument może żądać doprowadzenia do stanu zgodnego z umową towaru przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia;
- kupujący powinien przed upływem 2 miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową zawiadomić o tym sprzedawcę;
- sprzedawca nie odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową, gdy kupujący o tej niezgodności wiedział lub, oceniając rozsądnie, powinien był wiedzieć. To samo odnosi się do niezgodności, która wynika z przyczyny tkwiącej w materiale dostarczonym przez kupującego.
- możliwość zgłoszenia niezgodności towaru z umową (reklamacji) występuje w ciągu 2 lat od wydania tego towaru: termin ten biegnie na nowo w razie wymiany towaru;
- konsument może żądać doprowadzenia do stanu zgodnego z umową towaru przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia;
- kupujący powinien przed upływem 2 miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową zawiadomić o tym sprzedawcę;
- sprzedawca nie odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową, gdy kupujący o tej niezgodności wiedział lub, oceniając rozsądnie, powinien był wiedzieć. To samo odnosi się do niezgodności, która wynika z przyczyny tkwiącej w materiale dostarczonym przez kupującego.
Radosław Rzepecki - IH Elbląg