Co zrobić, by dzieci, które rozpoczynają naukę w szkole, nie miały wad postawy? Zestaw porad dla rodziców przygotował elbląski Sanepid, zwracając uwagę szczególnie na obciążone nadmiernie tornistry i odpowiednie wymiary biurek oraz krzeseł.
Rozpoczęcie przez dziecko nauki w szkole wiąże się z wieloma istotnymi zmianami w jego życiu. To także punkt krytyczny w jego rozwoju fizycznym, w którym powstawać mogą wady postawy. Z biegiem lat mogą się one pogłębiać, aż doprowadzą do często nieodwracalnych zmian, powodujących niekorzystne skutki zdrowotne odczuwalne przez całą resztę życia. Jak temu zapobiec? Elbląski Sanepid przygotował dla wszystkich rodziców kilka praktycznych porad.
- Długotrwałe pozostawanie w pozycji siedzącej przy równoczesnym ograniczeniu dotychczasowej aktywności ruchowej, noszenie obciążonych tornistrów (plecaków) a także pojawienie się czynników psychicznych (lęk, trema) może inicjować procesy powstawania wad postawy. W tym wieku także kształtuje się wiele nawyków, utrwalają się zachowania, które będą umacniać zdrowie lub jemu szkodzić. Dlatego wszystkie dzieci powinny zostać tak przygotowane w rodzinie i szkole, aby umiały żyć zdrowo i bezpiecznie – przestrzega Marek Jarosz, powiatowy inspektor sanitarny w Elblągu.
Prawidłowy dobór wysokości krzesła (fotela) i wysokości ławki (biurka) związany, ze wzrostem dziecka, określa polska norma. Ustalono w niej osiem numerów mebli. Każdemu numerowi mebli przypisano określony kod kolorystyczny, który przedstawia tabela, jaką prezentujemy pod artykułem.
Rodzice powinni pamiętać, że prawidłowa pozycja siedząca dziecka jest zapewniona wtedy gdy:
- podeszwy stóp (w obuwiu) całą swoją powierzchnią stykają się z podłożem,
- pomiędzy udami a blatem stołu zachowany jest prześwit, umożliwiający swobodne poruszanie nogami,
- uda od spodu nie są uciśnięte przez krawędź siedziska, krzesła,
- płyta stołu jest na poziomie łokci (po położeniu przedramienia na blacie, pomiędzy przedramieniem a ramieniem powstaje kąt prosty),
- oparcie krzesła podpiera plecy w odcinku lędźwiowym kręgosłupa,
- przednia krawędź siedziska nie uciska na tylną część podudzia,
- między siedziskiem krzesła a oparciem jest wolna przestrzeń.
Bardzo istotna jest też kwestia odpowiednio wyważonego plecaka. Przyjmuje się, że ciężar pełnego tornistra nie powinien przekraczać 10 procent masy ciała dziecka. Kupić powinniśmy zatem tornister lekki, z miękkimi, szerokimi szelkami. Powinien mieć usztywnioną ścianę tylną, oraz przegródki umożliwiające równomierne rozłożenie zawartości plecaka. Integralną, ale i sporo ważącą częścią wyposażenia każdego ucznia są zeszyty. Starajmy się więc wybierać dla dziecka te w miękkiej oprawie. Ważne jest także, by czuwać nad zawartością plecaka przed każdym wyjściem do szkoły. Zdarza się bowiem, że uczniowie zabierają nieprzydatne w danym dniu podręczniki i pomoce szkolne.
Polska Norma w sprawie mebli dla uczniów
- Długotrwałe pozostawanie w pozycji siedzącej przy równoczesnym ograniczeniu dotychczasowej aktywności ruchowej, noszenie obciążonych tornistrów (plecaków) a także pojawienie się czynników psychicznych (lęk, trema) może inicjować procesy powstawania wad postawy. W tym wieku także kształtuje się wiele nawyków, utrwalają się zachowania, które będą umacniać zdrowie lub jemu szkodzić. Dlatego wszystkie dzieci powinny zostać tak przygotowane w rodzinie i szkole, aby umiały żyć zdrowo i bezpiecznie – przestrzega Marek Jarosz, powiatowy inspektor sanitarny w Elblągu.
Prawidłowy dobór wysokości krzesła (fotela) i wysokości ławki (biurka) związany, ze wzrostem dziecka, określa polska norma. Ustalono w niej osiem numerów mebli. Każdemu numerowi mebli przypisano określony kod kolorystyczny, który przedstawia tabela, jaką prezentujemy pod artykułem.
Rodzice powinni pamiętać, że prawidłowa pozycja siedząca dziecka jest zapewniona wtedy gdy:
- podeszwy stóp (w obuwiu) całą swoją powierzchnią stykają się z podłożem,
- pomiędzy udami a blatem stołu zachowany jest prześwit, umożliwiający swobodne poruszanie nogami,
- uda od spodu nie są uciśnięte przez krawędź siedziska, krzesła,
- płyta stołu jest na poziomie łokci (po położeniu przedramienia na blacie, pomiędzy przedramieniem a ramieniem powstaje kąt prosty),
- oparcie krzesła podpiera plecy w odcinku lędźwiowym kręgosłupa,
- przednia krawędź siedziska nie uciska na tylną część podudzia,
- między siedziskiem krzesła a oparciem jest wolna przestrzeń.
Bardzo istotna jest też kwestia odpowiednio wyważonego plecaka. Przyjmuje się, że ciężar pełnego tornistra nie powinien przekraczać 10 procent masy ciała dziecka. Kupić powinniśmy zatem tornister lekki, z miękkimi, szerokimi szelkami. Powinien mieć usztywnioną ścianę tylną, oraz przegródki umożliwiające równomierne rozłożenie zawartości plecaka. Integralną, ale i sporo ważącą częścią wyposażenia każdego ucznia są zeszyty. Starajmy się więc wybierać dla dziecka te w miękkiej oprawie. Ważne jest także, by czuwać nad zawartością plecaka przed każdym wyjściem do szkoły. Zdarza się bowiem, że uczniowie zabierają nieprzydatne w danym dniu podręczniki i pomoce szkolne.
Polska Norma w sprawie mebli dla uczniów
numer zestawu | wysokość siedziska krzesła (cm) |
wysokość puplitu stolika (cm) |
zakres wzrost ucznia (w cm) | kod koloru |
0 | 21 | 40 | 80 - 95 | biały |
I | 26 | 46 | 93 - 116 | pomarańczowy |
II | 31 | 53 | 108 - 121 | fioletowy |
III | 35 | 59 | 119 - 142 | żółty |
IV | 38 | 64 | 133 - 159 | czerwony |
V | 43 | 71 | 146 - 176,5 | zielony |
VI | 46 | 76 | 159 - 188 | niebieski |
VII | 51 | 82 | 174 - 207 | brązowy |
opr. RF na podstawie informacji Sanepidu