W czwartek (21 października) w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Elblągu odbędzie się seminarium konsultacyjne "Krajowe Ramy Kwalifikacji. Budowa programów studiów na bazie efektów kształcenia".
Projekt ustawy o zmianie ustawy „Prawo o szkolnictwie wyższym” ogłoszony przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego z datą 30 marca 2010 r., zapowiada wprowadzenie Krajowych Ram Kwalifikacji – nowego narzędzia organizacji kształcenia. Uczelnie mają uzyskać znaczną autonomię w sferze dydaktyki - będą mogły samodzielnie budować programy kształcenia, jednakże z zachowaniem metody właściwej dla ram kwalifikacji. W szczególności zobowiązane będą do budowy programów bazujących na efektach kształcenia z wykorzystaniem opisu wymagań właściwych dla poziomów KRK oraz dla obszarów kształcenia. Standardy akredytacji zostaną dostosowane do nowych zasad.
Ta zmiana może stanowić dla uczelni prawdziwe wyzwanie. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego zaplanowało na rok akademicki 2010/11 kilkadziesiąt seminariów konsultacyjno-dyskusyjnych, których celem ma być zapoznanie pracowników szkół wyższych z nowymi zasadami przygotowywania programów studiów. Prace te prowadzone są i finansowane w ramach programu „Krajowe Ramy Kwalifikacji w szkolnictwie wyższym jako narzędzie poprawy jakości kształcenia” (POKL 4.1.3).
Czwartkowe seminarium odbędzie się w instytucie PWSZ przy ul. Wojska Polskiego 1, I piętro
Program seminarium:
10.45 – 11.15 - Rejestracja uczestników
11.30 – 13 - Sesja I
- Krajowe Ramy Kwalifikacji dla polskiego szkolnictwa wyższego – dr Tomasz Saryusz - Wolski
- Projektowanie programów studiów w oparciu o efekty kształcenia zdefiniowane dla obszarów kształcenia – prof. Maria Próchnicka
13 – 13.20 - Przerwa na kawę
13:30 – 15.30 - Sesja II (warsztatowa)
Budowa programów studiów (sesje równoległe):
- dla nauk technicznych – dr Tomasz Saryusz-Wolski
- dla nauk przyrodniczych – prof. Jerzy Bolałek
- dla nauk humanistycznych – prof. Maria Próchnicka
Każda sesja poświęcona dwóm tematom:
- Jak budować program (curriculum) na bazie efektów uczenia się zdefiniowanych dla obszaru studiów?
- Jak budować program zajęć (sylabus) na bazie macierzy efektów uczenia się?
Ta zmiana może stanowić dla uczelni prawdziwe wyzwanie. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego zaplanowało na rok akademicki 2010/11 kilkadziesiąt seminariów konsultacyjno-dyskusyjnych, których celem ma być zapoznanie pracowników szkół wyższych z nowymi zasadami przygotowywania programów studiów. Prace te prowadzone są i finansowane w ramach programu „Krajowe Ramy Kwalifikacji w szkolnictwie wyższym jako narzędzie poprawy jakości kształcenia” (POKL 4.1.3).
Czwartkowe seminarium odbędzie się w instytucie PWSZ przy ul. Wojska Polskiego 1, I piętro
Program seminarium:
10.45 – 11.15 - Rejestracja uczestników
11.30 – 13 - Sesja I
- Krajowe Ramy Kwalifikacji dla polskiego szkolnictwa wyższego – dr Tomasz Saryusz - Wolski
- Projektowanie programów studiów w oparciu o efekty kształcenia zdefiniowane dla obszarów kształcenia – prof. Maria Próchnicka
13 – 13.20 - Przerwa na kawę
13:30 – 15.30 - Sesja II (warsztatowa)
Budowa programów studiów (sesje równoległe):
- dla nauk technicznych – dr Tomasz Saryusz-Wolski
- dla nauk przyrodniczych – prof. Jerzy Bolałek
- dla nauk humanistycznych – prof. Maria Próchnicka
Każda sesja poświęcona dwóm tematom:
- Jak budować program (curriculum) na bazie efektów uczenia się zdefiniowanych dla obszaru studiów?
- Jak budować program zajęć (sylabus) na bazie macierzy efektów uczenia się?
Justyna Kościuk, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Elblągu