We wtorek 7 listopada w Bibliotece Elbląskiej można było zobaczyć spektakl „Obcy” według Alberta Camusa w reżyserii Stanisława Otto Miedziewskiego. Spektakl przedstawiła Compania Banda Oszustów, a wystąpili Marcin Bortkiewicz w roli Mersaulta i Caryl Swift jako Sędzia.
„Obcy” to mroczne studium zbrodni i osobowości mordercy bez powodu. W przedstawieniu ścierają się dwie postawy wobec porządku społecznego: tradycyjna, mocno religijna oraz współczesna, nihilistyczna, wywodząca się z świadomości absurdu, egzystencjalistyczna. Protagoniści stosują gierki psychologiczne, które mają być demonstracją siły i przewagi nad przeciwnikiem. Relacje pomiędzy katem i ofiarą, panem a sługą, przestępcą a sprawiedliwością zaczynają tracić wyrazistość. Autorem adaptacji scenicznej powieści jest Marcin Bortkiewicz.
Bortkiewicz jest absolwentem polonistyki Uniwersytetu Gdańskiego oraz Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy. Od 1991 r. związany z Teatrem Rondo jako aktor. Twórca monodramów i scenariuszy do spektakli: „Bobok” Dostojewskiego, „Noc Walpurgi”, „Satana”, „Błogosławiony”, „Das Kuchendrama”, „Cyrk Oklahoma”, „Obcy”, „Ćma”; laureat nagród na ogólnopolskich i międzynarodowych festiwalach teatralnych, reżyser filmów dokumentalnych „Cisza” i „Reguły gry”.
Caryl Swift to absolwentka Wydziału Teatru i Filmu Uniwersytetu Walijskiego w Aberstwyth (Wielka Brytania), gdzie specjalizowała się w aktorstwie i reżyserii. Pracowała jako reżyser i zastępca dyrektora w Centrum Sztuki niedaleko Londynu i tam po raz pierwszy spotkała się ze Stanisławem Miedziewskim. W 1990 r. została zaproszona do współpracy przez koszaliński Teatr Blik. W 1992 r. przeniosła się do Słupska i rozpoczęła współpracę z Teatrem Rondo i Miedziewskim. Zrealizowała z nim wspólnie wielokrotnie nagradzane przedstawienia, m.in. monodram „Kalamarapaksa” i „Das Kuchendrama”.
Stanisław Otto Miedziewski studiował na Wydziale Reżyserii PWSTiF w Łodzi w latach 1969–1973. Jak mówi, „od zawsze do zawsze” związany z Teatrem Rondo jako instruktor młodzieży teatralnej. Laureat wielu nagród zarówno w Polsce, jak i poza jej granicami (Cambridge, Edynburg, Hannover, Kazań, Kijów, Kopenhaga, Lozanna, Moskwa, Praga, Petersburg, Parchowo). Ostatnie spektakle: „Błogosławiony”, „Oklahoma Cyrk”, „Katar w Chinach” oraz „Biały na białym”.
Bortkiewicz jest absolwentem polonistyki Uniwersytetu Gdańskiego oraz Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy. Od 1991 r. związany z Teatrem Rondo jako aktor. Twórca monodramów i scenariuszy do spektakli: „Bobok” Dostojewskiego, „Noc Walpurgi”, „Satana”, „Błogosławiony”, „Das Kuchendrama”, „Cyrk Oklahoma”, „Obcy”, „Ćma”; laureat nagród na ogólnopolskich i międzynarodowych festiwalach teatralnych, reżyser filmów dokumentalnych „Cisza” i „Reguły gry”.
Caryl Swift to absolwentka Wydziału Teatru i Filmu Uniwersytetu Walijskiego w Aberstwyth (Wielka Brytania), gdzie specjalizowała się w aktorstwie i reżyserii. Pracowała jako reżyser i zastępca dyrektora w Centrum Sztuki niedaleko Londynu i tam po raz pierwszy spotkała się ze Stanisławem Miedziewskim. W 1990 r. została zaproszona do współpracy przez koszaliński Teatr Blik. W 1992 r. przeniosła się do Słupska i rozpoczęła współpracę z Teatrem Rondo i Miedziewskim. Zrealizowała z nim wspólnie wielokrotnie nagradzane przedstawienia, m.in. monodram „Kalamarapaksa” i „Das Kuchendrama”.
Stanisław Otto Miedziewski studiował na Wydziale Reżyserii PWSTiF w Łodzi w latach 1969–1973. Jak mówi, „od zawsze do zawsze” związany z Teatrem Rondo jako instruktor młodzieży teatralnej. Laureat wielu nagród zarówno w Polsce, jak i poza jej granicami (Cambridge, Edynburg, Hannover, Kazań, Kijów, Kopenhaga, Lozanna, Moskwa, Praga, Petersburg, Parchowo). Ostatnie spektakle: „Błogosławiony”, „Oklahoma Cyrk”, „Katar w Chinach” oraz „Biały na białym”.
PD