UWAGA!

Jentl, dziewczyna z Jesziwy

 Elbląg, Jentl, dziewczyna z Jesziwy
fot. Anna Dembińska (arch. portEl.pl)

Mulan chciała iść na wojnę, Jentl chciała się uczyć. Co je łączy? Obie musiały udawać mężczyzn, by im na to pozwolono. Wczoraj (12 października) w Teatrze im. Aleksandra Sewruka w Elblągu odbyła się premiera sztuki „Jentl”.

„Jentl” w reżyserii Arkadiusza Klucznika to sztuka, w którą zaangażował się niemal cały zespół artystyczny z elbląskiego teatru. W rolach głównych Marta Masłowska (Jentl/Anszel), Patrycja Bukowczan (Hadasa) i debiutujący u Sewruka Julian Knaf (Awigdor).

Fabuła skupia się na Jentl, córce nauczyciela, która wbrew tradycji i obyczajom, nie chce wychodzić za mąż, „być podnóżkiem, rodzić dzieci rok po roku i cerować mężowi skarpety”. Jentl chce się uczyć, ale wiedza zarezerwowana jest tylko dla mężczyzn, żydowska religia nie pozwala kobietom na kształcenie się. Bohaterka rezygnuje z przypisanej roli społecznej, nadaje sobie imię Anszel i zaczyna nowe życie jako mężczyzna. Szybko odkrywa przywileje, jakie się z tym wiążą, nawiązuje przyjaźnie, realizuje się, zdobywa sympatię mieszkańców oraz zakochuje się, co tylko komplikuje jej sytuację.

Sztuka wciąga nas w świat i kulturę żydowską, która kiedyś stanowiła dużą i cenną część naszego kraju, pokazuje nam tradycje tej społeczności oraz wartości, którymi dawniej się kierowała. W „Jentl” nie brakuje wątku miłosnego, silnie związanego z religią i obyczajami, ale nie brakuje też dyskryminacji kobiet, które otwarcie postrzegano jako mniej godne i gorsze od mężczyzn.

  Elbląg, Jentl, dziewczyna z Jesziwy
Fot. Anna Dembińska (arch. portEl.pl)

Dla Arkadiusza Klucznika był to reżyserski debiut w Elblągu i jak sam przyznał niedawno na konferencji, bał się realizacji tej sztuki, więc zasięgnął wielu konsultacji prosto z Izraela, co czuć, ponieważ mentalność oraz zachowania postaci wypadają autentycznie.

Marta Masłowska bardzo przekonująca zarówno jako Jentl i Anszel. Debiut Juliana Knafa naprawdę udany, postać Awigdora od początku wzbudza sympatię, emanuje ciepłem i szczerością. Miło było też zobaczyć Patrycję Bukowczan w nieco spokojniejszej odsłonie, aż zamarzyłam sobie ujrzeć ją w dramacie, gdzie mogłaby wykazać się w poważniejszej roli.

Kostiumy bardzo wyważone i stonowane, adekwatne do czasu oraz miejsca akcji. Ruchoma scena oraz zmiana scenografii napędzały dynamikę, której nie brakowało też pomiędzy postaciami.

Jedyne, co w negatywny sposób zapadło mi w pamięć, to makijaż, przez który część bohaterów wyglądała upiornie blado. Trudno mi jednak ocenić, czy była to kwestia celowej charakteryzacji czy niekorzystnego oświetlenia.

Ogólnie sztukę oceniam pozytywnie za ważne kulturowe, społeczne i religijne aspekty, jakie porusza oraz za sposób, w jaki to robi. To nie jest komedia, przez co może nie trafić do każdego, ale z pewnością jest to historia, która zapada w pamięć, a taki był cel jej twórców.

Anna Malik

Najnowsze artykuły w dziale Kultura

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Wszystko extra tylko odpocząć od politykierow nawet w teatrze nie da rady... , a to dla prawdziwego znawcy i konesera sztuki burzy obraz odbioru
  • Zatem nie dotyczy to ciebie.
  • Marta Masłowska obsadzona w głównej roli u nowego dyrektora teatru dramatycznego to lekki pstryczek w nos, żeby nie powiedzieć ugryzienie (K)leszcza, dla jego poprzednika.
  • Ach, gdzie te pisane przez Ryszarda Tomczyka recenzje z premier...
  • Czyli ta "sztuka" polega na tym, że mężczyźni to są ci źli, a żydzi to ci dobrzy. Patrząc, jak zachowują się żydzi w stosunku to innych nacji i kultur oraz patrząc, jak zachowują się kobiety wychowane przez inne kobiety, bez udziału ojca, to śmiem twierdzić, że autorzy takich "sztuk" bardzo intensywnie zwalczają prawdę na temat otaczającej nas rzeczywistości.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    18
    10
    Elbląski Książę(2024-10-13)
  • Czy komentarze, które są kulturalne i rzeczowe, moderujecie ze względu na tzw. poglądy, czy po prostu prawda wam nie służy?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    9
    3
    Elbląski Książę(2024-10-13)
  • @Elbląski Książę - Na widowni pewnie tylko wąska część zrozumiała przekaz, reszta musiala się pokazać -:)
  • @Elbląski Książę - No i już widzę że na przedstawieniu nie byłeś. Przyjdź. To nie o tym co piszesz
  • @Grzyb - Miałem możliwość obejrzenia tego spektaklu za półdarmo, ale zrezygnowałem, bo dokładnie przeanalizowałem, jaki jest cel autorów tej sztuki. A cele są dwa: po pierwsze pogłębiać i tak już zaimplementowaną nienawiść do mężczyzn wśród europejskich kobiet (cytat ze spektaklu: "Jak wyjdę za mąż, to będę tylko podnóżkiem faceta, co tylko ceruje skarpetki"). W artykule jest informacja o rzekomych przywilejach mężczyzn, co jest bezczelnym kłamstwem, bo jest dokładnie na odwrót, to kobiety żyją w wiecznej bajce, kosztem zdrowia i stopy życiowej mężczyzn. Drugim celem jest przedstawienie, cytuję "bogatej kultury żydowskiej w Polsce", czyli zapomnieli jak "bogato" żydzi witali czołgi wrogich nam armii i jak bogato obecnie sobie poczynają wobec bezbronnych dzieci w szpitalach. No cóż... niektórzy ludzie są po prostu plastyczni i można nimi manipulować przez teatr, bo wtedy czują się oświeceni, ale niestety łykają kłamstwa na temat rzeczywistości.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    17
    21
    Elbląski Książę(2024-10-13)
  • @Elbląski Książę - Nadal będę upierał się żebyś przyszedł obejrzeć. W artykule mamy tylko kilka wyjętych z kontekstu cytatów. Nie sugeruj się zdaniem Pani redaktor.
  • A mnie się podobało, i już. Tak wiele wątków, które zmuszają do analizowania... świetna gra Aktorow, podziwiam I gratulują Wszystkim zaangażowanym, brawo
  • @Elbląski Książę - Na bogato to się Polacy obłowili w trakcie i po wojnie w pożydowskie mienie
Reklama