Hejnał elbląski w nowym wydaniu, a konkretnie na skrzypce i fortepian – taką propozycję dla melomanów przygotowali Małgorzata Wójcik i Piotr Pawlak. Utwór ukazał się m. in. na YouTube - razem z teledyskiem.
Skąd inspiracja żeby przygotować nową aranżację hejnału?
- Już jakiś czas temu grałam recital w Elblągu i poszukiwałam czegoś na bis – mówi pochodząca z Elbląga Małgorzata Wójcik, skrzypaczka. - Ten hejnał codziennie o 12 słyszałam ucząc się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych. Gdy zostałam tam zaproszona na występ jako absolwentka, pomyślałam, że byłoby ciekawie zagrać na skrzypcach właśnie ten hejnał. Później złożyłam wniosek o stypendium kulturalne prezydenta miasta, żeby nagrać sonatę, a także demo promujące moją twórczość i Elbląg.
Artystka podkreśla, że hejnał z elbląskiego ratusza jest w przygotowanym utworze tematem, na którym oparte są improwizacje o wariacyjnej formie.
- Tęsknię za Elblągiem, ten hejnał jest dla mnie takim nostalgicznym powracaniem do mojego miasta - mówi Małgorzata Wójcik, która obecnie studiuje we Wiedniu. - Trudno nie tęsknić za swoim miastem, krajem, językiem, w którym się wszystko dobrze rozumie, także żarty (śmieje się).
Małgorzata Wójcik jest absolwentką gdańskiej Akademii Muzycznej, gdzie z wyróżnieniem ukończyła klasę skrzypiec dr hab. Any Wandtke-Wypych. Obecnie studiuje na Universität für Musik und darstellende Kunst we Wiedniu, gdzie doskonali swoje skrzypcowe umiejętności w klasie Profesora Josefa Hella.
Piotr Pawlak pochodzi z Gdańska, również jest absolwentem Akademii Muzycznej w Gdańsku - w klasie Profesora Waldemara Wojtala. Reprezentował Polskę na Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim. Studiuje dyrygenturę, aktywnie koncertuje, robi też doktorat... z matematyki.
O hejnale w elbląskim wydaniu czytamy w Elbląskiej Encyklopedii Muzycznej Krzysztofa Bidzińskiego:
- Przed 200 laty hejnał odgrywany był przez muzyka miejskiego z wieży kościoła św. Mikołaja w każdą środę i sobotę o godzinie jedenastej, a w niedzielę o siedemnastej. 23 października 1975 r. o godzinie dwunastej po raz pierwszy wybrzmiały elbląskie kuranty z wieży Urzędu Miejskiego przy ul. Łączności 1. Zbudowania mechanizmu kurantów w czynie społecznym podjęli się członkowie Cechu Rzemiosł Różnych – podaje encyklopedia. - Melodię zaaranżował Józef Karpiński, dyrektor Państwowej Podstawowej Szkoły Muzycznej, która była utworem muzycznym skomponowanym przez Petrusa de Drusina – czytamy. Piotr z Drużna był elbląskim i gdańskim organistą i kompozytorem z przełomu XVI i XVII w.
Jak podaje Elbląska Encyklopedia Muzyczna, hejnał zamilkł w połowie lat 80' XX w. Powrócił 26 lipca 1999 r., gdy dzięki urodzonemu w Elblągu nadburmistrzowi Hamburga Ortwinowi Runde zmodernizowano ratuszowy zegar i zamontowano elektronikę odtwarzającą hejnał. Melodię zarejestrowano w Telewizji Vectra-EL, hejnał zagrał chorąży sztabowy Maciej Bujak z Orkiestry Wojskowej w Elblągu.
- 30-sekundowy fragment składający się z trzech powtarzających się zwrotek został zarejestrowany na płycie kompaktowej przy współpracy z Juliuszem Markiem - podaje publikacja.
Za montaż i mastering dźwięku w improwizacjach na temat hejnału elbląskiego odpowiada Tomasz Kaczor. Ewa Nizielska realizowała z kolei nagranie wideo, w całość złożyła wszystko Małgorzata Wójcik.