UWAGA!

Chcą Muzeum Techniki

 Elbląg, Chcą Muzeum Techniki
fot. Maciej Marcinkowski (Muzeum Archeologiczno - Historyczne)

Muzeum Techniki w halach po byłych zakładach Komnicka przy ul. Dojazdowej? Taki pomysł mają elbląscy pasjonaci historii. Do ratusza wpłynęła petycja w tej sprawie.

„Oba okresy elbląskiego przemysłu przedwojenny i powojenny zasługują na upamiętnienie. Elbląg zamieszkuje wielu miłośników przemysłowej historii naszego miasta, którzy są gotowi dzielić się posiadaną wiedzą oraz udostępniać zabezpieczone własnym sumptem artefakty. Niestety z tego wielkiego dziedzictwa istniejące muzeum zachowało bardzo niewiele lub wręcz nic. Dbając o zachowanie historii naszego miasta, ale także o podniesienie jego atrakcyjności turystycznej postanowiliśmy działać.“ - możemy przeczytać w petycji złożonej do prezydenta miasta, pod którą podpisali się elbląscy pasjonaci historii.

 

Kto chce Muzeum?

Dyskusja na temat powstania Muzeum Techniki w Elblągu toczy się od kilku lat. W ostatnich latach przybrała na sile.

- W Elblągu możemy mówić o naturalnej i merytorycznej potrzebie organizacji Elbląskiego Muzeum Techniki. Miasto posiada tradycje przemysłowe sięgające I poł. XIX w. Nazwiska chociażby Ferdynanda Schichaua i Franza Komnicka i to, czego dokonali w tej części Europy, są znane na całym świecie wśród miłośników zabytków techniki. To w Elblągu zbudowano w 1855 r. pierwszy niemiecki statek z napędem śrubowym. Okręty z elbląskiej stoczni Schichaua były najszybszymi w swoich klasach i sprzedawano je m.in. do Rosji, Chin i Brazylii. Elbląskie pogłębiarki pracowały m.in. w Japonii, Australii i Kanadzie. Samochody Komnicka wygrywały przed I wojną światową wyścigi podczas ekstremalnie trudnych długodystansowych rajdów w Rosji w 1912 i 1913 r. Do 1945 r. w Elblągu produkowano m.in. okręty podwodne, statki i pogłębiarki, lokomotywy i samochody. Po 1945 r. Elbląg był nadal miastem przemysłu ciężkiego i lekkiego, słynącym m.in. z budowy turbin i produkcji wyposażenia okrętowego. Nikomu z elblążan nie trzeba tłumaczyć, czym był Zamech. Elbląska Fabryka Urządzeń Kuziennych 70 lat temu produkowała młoty sprężarkowe, które pracują do dzisiaj nie tylko w polskich kuźniach, ale w wielu egzotycznych miejscach na świecie. Idea gromadzenia materialnych pamiątek związanych z historią techniki jest więc jak najbardziej słuszna i powinna skutkować utworzeniem kolekcji elbląskich zabytków techniki. Miejsce udostępnienia takiej kolekcji cieszyłoby się niewątpliwie dużym zainteresowaniem wśród zwiedzających i promowałoby skutecznie niezwykle bogatą przemysłową historię Elbląga - mówił w 2021 r. Lech Trawicki, ówczesny dyrektor Muzeum Archeologiczno - Historycznego w Elblągu dla naszej gazety.

  Elbląg, Chcą Muzeum Techniki
Fot. Anna Dembińska (arch. portEl.pl)

Warto też zwrócić uwagę na uchwałę Rady Muzeum Archeologiczno-Historycznego z 31 maja 2023 r., w której „uznała za merytorycznie i społecznie uzasadnione gromadzenie materialnych świadectw historii elbląskiego przemysłu od pierwszej połowy XIX w. do czasów współczesnych“ - jak czytamy w uchwale.

W październiku 2023 r. w siedzibie Stowarzyszenia Historyczno-Poszukiwawczego „Denar“ odbyło się posiedzenie Komisji Komisji Polityki Regionalnej i Promocji Miasta, w trakcie której przedstawiano argumenty za powstaniem Muzeum.

- Żadne muzeum samo się nie utrzyma, czy będzie ono prywatne, czy należące do stowarzyszenia. Myślimy o kooperacji z elbląskim muzeum. W ten sposób bylibyśmy pod nadzorem osób dobrze znających prawo, na którego zasadach powinno ono funkcjonować. Jako stowarzyszenie zajmowalibyśmy się tym obiektem, organizowali wystawy, oczywiście w czynie społecznym. Mamy po prostu pomysł i szukamy kogoś, kto poda nam pomocną dłoń. Takich zabytków u elbląskich i okolicznych kolekcjonerów jest naprawdę wiele - wyjaśniał Grzegorz Nowaczyk, kustosz SH-P „Denar“.

W tym miejscu warto podkreślić, że pod wspomina petycją podpisało się szerokie grono pasjonatów historii, nie tylko związanych ze Stowarzyszeniem „Denar“. Za czasów dyrektora Lecha Trawickiego Muzeum nawiązało współpracę z elbląskimi pasjonatami historii, którzy przekazywali Muzeum w depozyt pamiątki po elbląskim przemyśle. W ten sposób do MAH trafiły fotografie schichauowskich lokomotyw, tabliczka znamionowa z kotła i wiele innych artefaktów. Muzeum pozyskało też m. in. silnik parowy Komnicka oraz młot kowalski z Elbląskiej Fabryki Urządzeń Kuziennych.

W tzw. „międzyczasie“ doszło do zmiany dyrektora Muzeum Archeologiczno-Historycznego. Lecha Trawickiego zastąpił Mirosław Siedler, dla którego Muzeum Techniki nie było już priorytetem.

 

Petycja

Elbląscy pasjonaci historii złożyli w ratuszu petycję, w której zwracają się o przekazanie na potrzeby Muzeum Techniki hal produkcyjnych po zakładach Komnicka, w których od 1906 r. produkowano samochody. Hale te znajdują się przy ul. Dojazdowej. Dlaczego tam? - Hala na ulicy Dojazdowej ma kilka atutów, by ono właśnie w niej miało siedzibę: przede wszystkim kontekst historyczny. Jest to miejsce, gdzie znajdowały się hale produkcyjne Franza Komnicka. Nieopodal też mieszkał. Jest to też teren znajdujący się dość blisko starówki, którą to przede wszystkim odwiedzają osoby goszczące w Elblągu – wyjaśniał Grzegorz Nowaczyk na wspominanym posiedzeniu komisji Rady Miejskiej.

Stowarzyszenie „Denar“ uzyskało też pozytywną opinię elbląskiej delegatury Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków.

“... pozytywnie opiniujemy pomysł adaptacji budynku po dawnych zakładach Komnicka w Elblągu na potrzeby przyszłej ekspozycji zabytków techniki związanych z przemysłową przeszłością miasta i regionu“ - czytamy w piśmie Sławomira Mioduszewskiego, kierownika elbląskiej delegatury WUOZ z 16 grudnia 2024 r.

Prezydent Elbląga ma trzy miesiące na udzielenie odpowiedzi na petycję.

SM

Najnowsze artykuły w dziale Kultura

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Świetna wiadomość trzymam kciuki!
  • Niech Niemcy to sponsorują a nie polski podatnik. Przecież to wszystko czasy Niemiec.
  • Muzeum Ursusa niech powstanie.
  • MariuszLewandowski-Fc To oddaj tym Niemcom to co wybudowali a zobaczysz że 75% miasta zniknie. Kanclerz Merkel nie chciała wspomóc rewitalizacji Basenu na Spacerowej i napisała że to zadanie Rządy Polskiego. Obiekt wybudowało miasto z podatków Komnicka i reszty Niemieckich przedsiębiorców. Elbląg ma kilka rozdziałów historii - Zakonny, Pruski, Niemiecki czasy wyzwolenia i okupacji i ten powojenny. Widzę że nie rozumiesz że zamazywanie przeszłości nie ma sensu. O tym że Stocznia Gdańska została założóna jako filia tej z Elbinga też nie wiesz ? Wiwat ignorancja - i słusznie że się nie podpisujesz wstyd ci jak widać za to co piszesz....
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    21
    8
    MariuszLewandowski-Fc(2025-01-02)
  • @MariuszLewandowski-Fc - Historia Niemiec jak najbardziej ale za niemieckie Euro. Proste
  • MariuszLewandowski-Fc Zapewne powinien być dział maszyn rolniczych i przemysłu z rolnictwem związanego. W Hotelu Młyn jest całkiem ładna kolekcja urządzeń związanych z młynarstwem zrobiona za pieniądze właściciela. Jest kolekcja porcelany Pana Parzycha która leży w Muzeum. Jest sporo eksponatów z II Wojny Światowej i cała spuścizna Zamechu po ich własnym archiwum. Muzeum jest archeologiczno-historyczne a muzeum przemysłu to inne zadania - utrwalanie tego co jeszcze nie zostało zakopane a już nie jest przydatne. W Obwodowym Urzędzie Miar była piękna kolekcja wag wysokiej dokładności już zapewne wycofana z użycia a na każdym złomowcu ludzie coś zachowują bo się to im podoba. Może warto dać miejsce na opowieści o ludziach i miejscach które jeszcze pamiętamy zanim je zapomnimy ?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    9
    4
    MariuszLewandowski-Fc(2025-01-02)
  • W Malborku może też powinni pisać podobne rzeczy na temat np. zamku? Przecież to wszystko nie były czasy Polski, to nie Polacy go wybudowali, to ich dziedzictwo pokazujące potęgę Zakonu Krzyżackiego.
  • MariuszLewandowski-Fc Durnyś jak cep to ci tłumacze jak chłopu - jak masz psa to go karmisz. Jak to Nasze Miasto to my musimy o nie zadbać a nie czekać na jałmużnę choć o pomoc w sprawie basenu poprosiliśmy i Niemców. Nie chcieli - ich sprawa. Ja kilka niemieckich euro do tej zabawy dołożę o ile wrócę tam do pracy. A takich ludzi są setki. To historia Elbląga a jak się tobie "Niemiecka" część historii Elbląga nie podoba to nie odwiedzaj ekspozycji z poniemieckimi eksponatami Ja chętnie oglądam i Lugery i Mausery a Tygrys Królewski na żywo nadal budzi respekt. Skoro rodzice nie wychowali cię w szacunku dla poprzedników to ja już zapewne tego nie naprawię. Tylko że nie o ciebie tu chodzi ale o Miasto.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    17
    6
    MariuszLewandowski-Fc(2025-01-02)
  • @BartekB. - No pokazują potęgę Zakonu Krzyżackiego. Pełna zgoda.
  • MariuszLewandowski-Fc @BartekB. - I tu mam wątpliwość - budowali go jednak Prusowie a skoro te ziemie to dziś Polska to też można powiedzieć że to Polacy. Nadzór był wykonywany przez majstrów z całej europy ale Mur Pruski wyszedł od nad do całej europu i o tym też pewnie niewielu wie. Myślę że Zakonnicy jednak cegieł nie lepili.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    5
    1
    MariuszLewandowski-Fc(2025-01-02)
  • Oczywiście, że budować! Do tego wioskę wikingow, filharmonie z operą, operetką i wodewilem, aquapark, tor wyścigów hippicznych, nowy stadion dla Olimpii i drugi dla Concordii, amfiteatr i co tam jeszcze się przyśni. Tak bogate miasto musi mieć przecież to wszystko. Mieszkańcy zapłacą za każdą fanaberię.
  • W porządku, w takim razie odbudowę Lwowa i jego modernizację też powinni opłacać Polacy tak samo we wszystkich innych miastach, w których są zabytki pozostawione przez Polskę, historyczne zabudowy zrobione za Polaka itd. Pokrętna logika.
Reklama