- W lutym zacznie powstawać nabrzeże południowe (rozładunkowe), połączeniowe oraz część nabrzeża kanału żeglugowego – mówi Dominik Wróblewski, kierownik budowy przekopu Mierzei Wiślanej z konsorcjum NDI/ Besix. - Całość tego obiektu przeznaczona będzie na potrzeby dostaw drogą morską materiałów budowlanych. Chcemy zminimalizować przewożenie materiałów lądem. Zobacz najnowszy film z inwestycji i zdjęcia.
Od kilku tygodni trwają prace przy inwestycji „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. Po przekazaniu terenu wykonawcy, czyli polsko-belgijskiemu konsorcjum firm NDI oraz Besix, budowa została wygrodzona. Na teren inwestycji weszła specjalistyczna firma, która zajęła się usunięciem tzw. obiektów ferromagnetycznych. Wśród pozostałości po II wojnie światowej były głównie łuski, naboje i skrzynki z amunicją. Na terenie inwestycji postawiono także zaplecze, czyli biura budowy.
Aktualnie w szerokim zakresie toczą się prace porządkowe oraz przygotowawcze, związane z wykonaniem nabrzeża rozładunkowego, zlokalizowanego w części morskiej przekopu. Rozpoczęły się dostawy materiałów na potrzeby wykonania nabrzeża. Na całym terenie wykonywane są też przygotowawcze prace ziemne. Potrwają one przez najbliższe miesiące.
- W lutym zacznie powstawać nabrzeże południowe (rozładunkowe), połączeniowe oraz część nabrzeża kanału żeglugowego – mówi Dominik Wróblewski, kierownik budowy z konsorcjum NDI/ Besix. - Całość tego obiektu przeznaczona będzie na potrzeby dostaw drogą morską materiałów budowlanych. Chcemy zminimalizować przewożenie materiałów lądem.
Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, kpt. ż.w Wiesław Piotrzkowski podkreśla, że organizacja ruchu podczas budowy jest dla Inwestora sprawą bardzo istotną: - Przyświecają nam dwa kluczowe założenia, a mianowicie maksymalizacja transportu materiałów budowlanych drogą wodną oraz minimalizacja utrudnień w sezonie letnim.
Inwestycja pod nazwą „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską cz. I” obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, nowy układ drogowy z ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą; budowę sztucznej wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym.
Kanał żeglugowy ma mieć 1 km długości i 5 metrów głębokości. Docelowo ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 metrów, długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą konsorcjum firm NDI i Besix.
Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowy Urzędu Morskiego w Gdyni
Od redakcji: Dzisiaj radio RMF FM poinformowało, że Komisja Europejska chce wystąpić przeciwko Polsce do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie przekopu Mierzei Wiślanej. Chodzi o przepisy specustawy w sprawie budowy kanału żeglugowego, które zdaniem KE uniemożliwiły odwoływanie się od decyzji związanych z inwestycją do sądu. Procedura wszczęta przez KE, jak twierdzi RMF FM, nie powinna wstrzymać inwestycji, ale może zmusić Polskę do zmiany przepisów specustawy i innych podobnych regulacji.
Więcej na ten temat przeczytacie tutaj.