Rozmowa z prezydentem Elbląga Henrykiem Słoniną.
Joanna Ułanowska-Horn: Jaki jest sposób na ożywienie elbląskiego portu?
Henryk Słonina: Musi powstać terminal z prawdziwego zdarzenia. Zgłosiliśmy projekt budowy takiego uniwersalnego terminalu do programu Phare 2002. Gościliśmy ekspertów, którzy zapoznali się z naszym projektem. Uznali, że wniosek jest bardzo ciekawy. To pierwszy projekt z województwa warmińsko- mazurskiego inny niż dotychczasowe. Wszystkie do tej pory dotyczyły budowy dróg czy ochrony środowiska. Nowy terminal będzie miał wielkie znaczenie dla ożywienia portu i rozwoju działalności gospodarczej w regionie.
J.U.: Jaki to miałby być terminal?
H.S.: Uniwersalny: dla statków pasażerskich, towarowych oraz jachtów. Obecnie nasz port nie ma właściwie własnych nabrzeży poza Bulwarem Zygmunta Augusta. Terminal znajdzie się przed dwoma mostami, które ograniczają dojście do przygotowanych nabrzeży. Tam będzie można rozwijać cały port towarowy. Myślę, że terminal da szansę dostępu wszystkim małym i średnim firmom nie tylko z Elblągu ale regionu. Z tym projektem "wstrzeliliśmy się w dziesiątkę" . Teraz bardzo dużo mówi się o współpracy polsko-rosyjskiej, zapadają decyzje o współpracy na najwyższym szczeblu, więc na transport drogą morską też powinniśmy być przygotowani. Wniosek już jest napisany, przejrzany. Mamy studium wykonalności, mamy ocenę wpływu na środowisko. Jest już decyzja o warunkach zabudowy. Najpóźniej do końca maja powinniśmy już mieć całą dokumentację techniczną. Powiedziałem ekspertom, że do końca I półrocza będziemy gotowi.
J.U.: Kiedy może zacząć się budowa?
H.S.: W przyszłym roku. Z moich doświadczeń dotyczących wykorzystania środków unijnych wynika, że bardzo długo jednak trwa proces przygotowania. Rozpatruje się wówczas różne aspekty: czy warto, jakie ma to znaczenie itd. Ale jeżeli już zapadnie decyzja i dokumenty zostaną podpisane, realizacja następuje bardzo szybko. Kiedy jest pełne zabezpieczenie finansowe, z wykonawstwem nie ma problemów.
J.U.: Jaki jest całkowity koszt budowy tego terminalu?
H.S.: To kilkanaście milionów zł. Koszt przekroczy 4 miliony EURO. Ten projekt zakłada, że 75 proc. inwestycji sfinansuje Unia, a reszta: 25-30 proc. to wkład własny.
J.U.: Jeżeli wszystko odbędzie się zgodnie z planem, to kiedy można się spodziewać, że ten terminal będzie gotowy?
H.S.: Realizacja projektu potrwa nie dłużej niż półtora, dwa lata.
Henryk Słonina: Musi powstać terminal z prawdziwego zdarzenia. Zgłosiliśmy projekt budowy takiego uniwersalnego terminalu do programu Phare 2002. Gościliśmy ekspertów, którzy zapoznali się z naszym projektem. Uznali, że wniosek jest bardzo ciekawy. To pierwszy projekt z województwa warmińsko- mazurskiego inny niż dotychczasowe. Wszystkie do tej pory dotyczyły budowy dróg czy ochrony środowiska. Nowy terminal będzie miał wielkie znaczenie dla ożywienia portu i rozwoju działalności gospodarczej w regionie.
J.U.: Jaki to miałby być terminal?
H.S.: Uniwersalny: dla statków pasażerskich, towarowych oraz jachtów. Obecnie nasz port nie ma właściwie własnych nabrzeży poza Bulwarem Zygmunta Augusta. Terminal znajdzie się przed dwoma mostami, które ograniczają dojście do przygotowanych nabrzeży. Tam będzie można rozwijać cały port towarowy. Myślę, że terminal da szansę dostępu wszystkim małym i średnim firmom nie tylko z Elblągu ale regionu. Z tym projektem "wstrzeliliśmy się w dziesiątkę" . Teraz bardzo dużo mówi się o współpracy polsko-rosyjskiej, zapadają decyzje o współpracy na najwyższym szczeblu, więc na transport drogą morską też powinniśmy być przygotowani. Wniosek już jest napisany, przejrzany. Mamy studium wykonalności, mamy ocenę wpływu na środowisko. Jest już decyzja o warunkach zabudowy. Najpóźniej do końca maja powinniśmy już mieć całą dokumentację techniczną. Powiedziałem ekspertom, że do końca I półrocza będziemy gotowi.
J.U.: Kiedy może zacząć się budowa?
H.S.: W przyszłym roku. Z moich doświadczeń dotyczących wykorzystania środków unijnych wynika, że bardzo długo jednak trwa proces przygotowania. Rozpatruje się wówczas różne aspekty: czy warto, jakie ma to znaczenie itd. Ale jeżeli już zapadnie decyzja i dokumenty zostaną podpisane, realizacja następuje bardzo szybko. Kiedy jest pełne zabezpieczenie finansowe, z wykonawstwem nie ma problemów.
J.U.: Jaki jest całkowity koszt budowy tego terminalu?
H.S.: To kilkanaście milionów zł. Koszt przekroczy 4 miliony EURO. Ten projekt zakłada, że 75 proc. inwestycji sfinansuje Unia, a reszta: 25-30 proc. to wkład własny.
J.U.: Jeżeli wszystko odbędzie się zgodnie z planem, to kiedy można się spodziewać, że ten terminal będzie gotowy?
H.S.: Realizacja projektu potrwa nie dłużej niż półtora, dwa lata.
przyg. Joanna Ułanowska-Horn (Radio Olsztyn)