Podczas piątkowego spotkania polsko-rosyjskiego w Urzędzie Miejskim w Elblągu potwierdzono konieczność odbudowania drogi Elbląg-Kaliningrad i budowy infrastruktury przejścia granicznego Grzechotki-Mamonowo II.
Stronę polską w piątkowych negocjacjach reprezentowali: poseł Wiesław Walendziak, prezydent Elbląga Henryk Słonina, wiceprezydent Marek Gliszczyński, dyrektor Kazimierz Barcikowski z Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie, Zdzisław Płotek, dyrektor olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych oraz szef biura posła Walendziaka Michał Wawryn.
Ze strony rosyjskiej w spotkaniu udział wzięli: Wiktor Romanowski, wicegubernator Obwodu Kaliningradzkiego i Jurij Anienkow, przedstawiciel obwodu w Polsce.
Romanowski poinformował, że 19 stycznia w Kaliningradzie odbędzie się spotkanie z udziałem Ministra Transportu Rosji Siergieja Franka. Głównym tematem tego spotkania będzie odbudowa drogi Kaliningrad-Elbląg tzw. „berlinki”.
- Zaangażowanie polskiej strony w odbudowę jej odcinka, wykazane w roku 2000 i zamierzenia zawarte w harmonogramie przewidującym całkowite zakończenie tej inwestycji w 2005 roku, stanowią argument dla rosyjskiej strony, ażeby wznowić odbudowę swojego odcinka - informuje rzecznik prasowy zarządu Elbląga Mirosław Dymczak.
Polska strona liczy, że decyzje w sprawie odbudowy rosyjskiej części drogi podjęte zostaną w oparciu o ustalenia narady w Kaliningradzie.
Wiktor Romanowski, wicegubernator Obwodu Kaliningradzkiego, dodaje że konieczne będzie podpisanie na wysokim międzyrządowym szczeblu polsko-rosyjskim specjalnego memorandum o odbudowie „berlinki”.
Uczestnicy spotkania podkreślili, że odbudowa drogi Kaliningrad-Elbląg nabiera już znaczenia europejskiego. Stanowić będzie bowiem najkrótsze połączenie z Europy zachodniej do północno-zachodniej Rosji i państw nadbałtyckich.
Poseł Wiesław Walendziak zapowiedział, iż poczyni starania aby sprawa odbudowy „berlinki” i budowy przejścia granicznego w Grzechotkach została rozpatrzona przez Radę Ministrów. Dodał również, że pod koniec stycznia br. do Elbląga przyjedzie minister spraw wewnętrznych i administracji Marek Biernacki. Minister zapozna się na miejscu z programem odbudowy drogi i budowy przejścia granicznego.
W trakcie piątkowych negocjacji podkreślono również, że polski odcinek drogi jest już przejezdny aż do samej granicy z 10 kilometrowym objazdem przez Braniewo. Przejście graniczne Grzechotki-Mamonowo I może zatem być włączone do ruchu etapami: najpierw dla pieszych, a następnie dla samochodów osobowych, autobusów, pojazdów ciężarowych o mniejszej ładowności, a na koniec bez ograniczeń, łącznie z oddaniem do użytku terminala. Uruchomienie przejścia nastąpi jednak nie wcześniej niż w roku 2002.
Dyrektor Kazimierz Barcikowski poinformował, że odbudowa dwóch mostów i wiaduktu na odcinku między Chruścielem i Maciejewem potrwa 20 miesięcy w latach 2001-2002 i pochłonie 37 mln złotych.
Ze strony rosyjskiej w spotkaniu udział wzięli: Wiktor Romanowski, wicegubernator Obwodu Kaliningradzkiego i Jurij Anienkow, przedstawiciel obwodu w Polsce.
Romanowski poinformował, że 19 stycznia w Kaliningradzie odbędzie się spotkanie z udziałem Ministra Transportu Rosji Siergieja Franka. Głównym tematem tego spotkania będzie odbudowa drogi Kaliningrad-Elbląg tzw. „berlinki”.
- Zaangażowanie polskiej strony w odbudowę jej odcinka, wykazane w roku 2000 i zamierzenia zawarte w harmonogramie przewidującym całkowite zakończenie tej inwestycji w 2005 roku, stanowią argument dla rosyjskiej strony, ażeby wznowić odbudowę swojego odcinka - informuje rzecznik prasowy zarządu Elbląga Mirosław Dymczak.
Polska strona liczy, że decyzje w sprawie odbudowy rosyjskiej części drogi podjęte zostaną w oparciu o ustalenia narady w Kaliningradzie.
Wiktor Romanowski, wicegubernator Obwodu Kaliningradzkiego, dodaje że konieczne będzie podpisanie na wysokim międzyrządowym szczeblu polsko-rosyjskim specjalnego memorandum o odbudowie „berlinki”.
Uczestnicy spotkania podkreślili, że odbudowa drogi Kaliningrad-Elbląg nabiera już znaczenia europejskiego. Stanowić będzie bowiem najkrótsze połączenie z Europy zachodniej do północno-zachodniej Rosji i państw nadbałtyckich.
Poseł Wiesław Walendziak zapowiedział, iż poczyni starania aby sprawa odbudowy „berlinki” i budowy przejścia granicznego w Grzechotkach została rozpatrzona przez Radę Ministrów. Dodał również, że pod koniec stycznia br. do Elbląga przyjedzie minister spraw wewnętrznych i administracji Marek Biernacki. Minister zapozna się na miejscu z programem odbudowy drogi i budowy przejścia granicznego.
W trakcie piątkowych negocjacji podkreślono również, że polski odcinek drogi jest już przejezdny aż do samej granicy z 10 kilometrowym objazdem przez Braniewo. Przejście graniczne Grzechotki-Mamonowo I może zatem być włączone do ruchu etapami: najpierw dla pieszych, a następnie dla samochodów osobowych, autobusów, pojazdów ciężarowych o mniejszej ładowności, a na koniec bez ograniczeń, łącznie z oddaniem do użytku terminala. Uruchomienie przejścia nastąpi jednak nie wcześniej niż w roku 2002.
Dyrektor Kazimierz Barcikowski poinformował, że odbudowa dwóch mostów i wiaduktu na odcinku między Chruścielem i Maciejewem potrwa 20 miesięcy w latach 2001-2002 i pochłonie 37 mln złotych.
AK