UWAGA!

Obrotnica pod znakiem zapytania

 Elbląg, Obrotnica znajduje się w miejscu, gdzie rozpoczyna się Kanał Jagielloński. Wymaga poszerzenia, by mogły się tu obracać statki o długości do 100 m
Obrotnica znajduje się w miejscu, gdzie rozpoczyna się Kanał Jagielloński. Wymaga poszerzenia, by mogły się tu obracać statki o długości do 100 m (fot. Michał Skroboszewski, archiwum portEl.pl)

Spór między rządem a samorządem w sprawie pogłębienia toru wodnego rzeki Elbląg spowodował, że pod znakiem zapytania stoi także rozbudowa obrotnicy dla statków. Znajduje się ona w miejscu, gdzie rozpoczyna się Kanał Jagielloński.

Jeszcze dwa lata temu scenariusz związany z rozbudową obrotnicy, by mogły na niej manewrować statki o długości 100 m, był taki, że elbląski samorząd miał na ten cel pozyskać fundusze z Unii Europejskiej i przeprowadzić tę inwestycję w partnerstwie ze Skarbem Państwa.

- Przygotowujemy dokumentację na obrotnicę. Będziemy szukali środków w programach zewnętrznych, myślę unijnych, by ją sfinansować. To kolejny krok zmierzający w stronę poprawy możliwości dostępu do portu w Elblągu. Mówiłem o tym ministrowi Gróbarczykowi podczas ostatniego spotkania – mówił w kwietniu 2021 roku prezydent Elbląga Witold Wróblewski.

Sytuacja diametralnie się zmieniła, gdy okazało się, że Komisja Europejska zdecydowała, że inwestycje w elbląskim porcie nie mogą być finansowane z funduszy unijnych, bo przekop – jak tłumaczył w Brukseli rząd – jest inwestycją w celach militarnych.

– Najpierw więc trzeba przekonać Brukselę, że nie jest to port militarny – mówi dzisiaj Witold Wróblewski, twierdząc, że samorząd obrotnicy sam nie rozbuduje, bo to – jak tor wodny – zadanie Skarbu Państwa.

- Z ministrem Gróbarczykiem, co wielokrotnie podkreślałem, ustaliliśmy, że zwiększenie obrotnicy wymaga ingerencji w grunty miasta. Można to zadanie wykonać w partnerstwie między samorządem a Skarbem Państwa – mówi dzisiaj prezydent Elbląga. – Z możliwości partnerstwa się nie wycofuję, zaliczylibyśmy to jako koszt po stronie samorządu, a wkładem miasta mógłby być grunt, który przekazalibyśmy na Skarb Państwa. Była dobra wola samorządu, a teraz próbuje się wsadzić to zadanie jako zadanie samorządu, to nieładnie – dodał pytany o tę sprawę przez naszą redakcję na ostatniej konferencji prasowej.

Przypomnijmy, że Zarząd Portu Morskiego wykonał koncepcję rozbudowy obrotnicy, ale jej projektu nie ma. Prace zostały wstrzymane wskutek sporu samorządu z rządem. Szacunkowe koszty rozbudowy obrotnicy określano w 2021 roku na ok. 20 mln zł.

Prezydent na konferencji podpierał się opinią prawną kancelarii CMW Legal, specjalizującą się w przepisach związanych z portami i żeglugą morską, w której czytamy m.in. „do organów administracji morskiej należą sprawy budowy i utrzymania obiektów infrastruktury zapewniającej dostęp do portów i przystani morskich, przy czym organami administracji morskiej są minister właściwy do spraw gospodarki morskiej jako naczelny organ administracji morskiej i dyrektorzy urzędów morskich – jako terenowe organy administracji morskiej (...). Budowa zatem infrastruktury dostępowej , ale także jej modernizacja, przebudowa czy też dostosowanie do potrzeb danego portu morskiego wymaga zaangażowania dyrektora Urzędu Morskiego właściwego dla danego portu morskiego, a także de facto środków Skarbu Państwa” – piszą prawnicy.

RG

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Przypadek Wróblewskiego - odcinek #29.A może #37? :-) Ktokolwiek wierzy, że prezydent Elbląga pogarnie kiedykolwiek problemy miasta?
  • @sz@rak - *ogarnie
  • Polityka lokalnych aparatczyków PO-PSL-LEWICY. "A po nas to choćby i zgliszcza". Typowa totalna TARGOWICA ANTYPOLSKA.
  • Weekend ! Dajcie chociaż jeden odpocząć od polityki !
  • Ja od początku wiedziałem, że Wróblewski i Wcisła będą próbowali zmanipulować wyniki. Rząd zebrał 10012 podpisów (56,28%), a Wróblewski i PO-wcy 7779 podpisów (43,72%). I jeszcze próbują unieważnić głosowanie pod pretekstem, że nie wszyscy pełnoletni elblążanie podpisali. Elblążanie nie mieli obowiązku brania udziału w ankiecie. Kto chciał to podpisał, kto nie chciał to nie podpisał
  • polityka pisiorów-zabrać sie za coś o czym nie maja pojęcia i oczywiście spieprzyć!
  • "Była dobra wola samorządu" - najśmieszniejszy fragment tej całej wróblowej wypowiedzi
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    70
    16
    aborygen_stont(2023-06-09)
  • Cytuję "... Jeszcze dwa lata temu scenariusz związany z rozbudową obrotnicy, by mogły na niej manewrować statki o długości 100 m, był taki, że elbląski samorząd miał na ten cel pozyskać fundusze z Unii Europejskiej i przeprowadzić tę inwestycję w partnerstwie ze Skarbem Państwa... " to powód, że tak czy siak nigdy więcej Wróblewski, Missan, Nowak!
  • Wróblewski nie dość, że nic nie robi w Elblągu ( a jeżeli już to bardzo słabo są realizowane inwestycje w Elblągu) i jeszcze działa na szkodę Elbląga. Wszystkie fundusze z Elbląga pcha na Olsztyn, dworzec Elbląg Zdrój został sprzedany i jeszcze nie długo będą likwidowane linie autobusowe, bo jeżeli miasto nie zapłaci przewoźnikowi to będą likwidowane połączenia
  • I po co pisuary był wam ten przekop?trzeba było piaskownicę podzielić na pół i już sukces murowany!ps. pis WON
  • i bardzo dobrze, że prezydent trzyma twardo stanowisko samorządu i nie daje się wciągnąć w śmierdzące zagrywki pisowskich mend.
  • Weekend ! Dajcie chociaż jeden odpocząć od polityki !
Reklama