Należy podjąć temat przebudowy ulicy 12 Lutego. Przedstawiam dwie koncepcje: koncepcję przebudowy tej ulicy zaproponowaną przez prezydenta Henryka Słoninę i własną koncepcję, która współgra z planami prezydenta Grzegorza Nowaczyka, mianowicie szybką komunikację Śródmieścia z Zawadą i Dworcem Głównym PKP. Uważam, że należałoby poddać pod dyskusję obywatelską słuszność przedstawionych projektów.
Pierwszy projekt, prezydenta Słoniny – linia tramwajowa wzdłuż ulicy 12 Lutego (zwężenie ciągu komunikacyjnego poprzez wprowadzenie trakcji i podjazd pod górę, który nie jest najlepszy dla taboru tramwajowego) - nie wnosi żadnej jakości w przepływie ruchu kołowego, dodatkowo zwiększa hałas komunikacji zbiorowej, a jednocześnie wprowadza zator na zakręcie w ulicę Grota-Roweckiego.
Drugi projekt, mój – linia tramwajowa wzdłuż ulicy Armii Krajowej – łączy dzielnicę przemysłową (Łasztownia), I LO i Stare Miasto z dzielnicami centralnymi, Urzędem Miejskim i miasteczkiem szkolnym. Koncepcja przeprowadzenia linii tramwajowej wzdłuż ulicy Armii Krajowej jest swobodniejsza, ponieważ znajduje się tam więcej miejsca na rozbudowę jezdni dwupasmowej z pasem zieleni wewnątrz. Dodatkowym elementem upłynniającym ruch na skrzyżowaniu jest zbudowanie wiaduktu, nad rondem, łączącego ulicę 12 Lutego z Hetmańską.
Zalety drugiego projektu:
– płynność komunikacji poprzez skrzyżowanie bezkolizyjne przy zastosowaniu wiaduktu z rondem pod jezdnią;
– wybudowanie tamże ronda turbinowego;
– likwidacja linii tramwajowej w ciągu ulicy 1 Maja, w dalszym rozwoju wydłużenie trakcji tramwajowej wzdłuż ulicy Pocztowej, Rycerskiej, 1000-lecia, Grunwaldzkiej.
– uzyskanie wielkomiejskiego charakteru ulic w centrum Elbląga;
– zwiększenie przepustowości głównej arterii miasta;
– skrócenie czasu dojazdu z północnych dzielnic do dzielnic południowych;
– realizacja projektu „zielona fala”.
Dla potwierdzenia powyższych rozwiązań można podać przykład warszawski: skrzyżowanie ulic Łopuszańskiej z Aleją Krakowską lub Aleje Jerozolimskie z Popularną, czyli Rondo Dżohara Dudajewa.
Uważam, że należy wziąć pod uwagę wartość inwestycji przypadającą na wzrost ilości samochodów w Elblągu oraz powstające z tego tytułu korki komunikacyjne. Należy zwrócić uwagę, w jaki sposób rozwijają się aglomeracje wielkomiejskie:
– Łódź – wyprowadzanie linii tramwajowych z wąskich ulic w centrum na rzecz obwodnic tramwajowych usytuowanych w pasie zieleni w jezdniach dwupasmowych;
– Gdańsk, Białystok – budowa skrzyżowań dwupoziomowych bezkolizyjnych, które antycypują wzrost ilości samochodów poruszających się w mieście.
Z poważaniem
Drugi projekt, mój – linia tramwajowa wzdłuż ulicy Armii Krajowej – łączy dzielnicę przemysłową (Łasztownia), I LO i Stare Miasto z dzielnicami centralnymi, Urzędem Miejskim i miasteczkiem szkolnym. Koncepcja przeprowadzenia linii tramwajowej wzdłuż ulicy Armii Krajowej jest swobodniejsza, ponieważ znajduje się tam więcej miejsca na rozbudowę jezdni dwupasmowej z pasem zieleni wewnątrz. Dodatkowym elementem upłynniającym ruch na skrzyżowaniu jest zbudowanie wiaduktu, nad rondem, łączącego ulicę 12 Lutego z Hetmańską.
Zalety drugiego projektu:
– płynność komunikacji poprzez skrzyżowanie bezkolizyjne przy zastosowaniu wiaduktu z rondem pod jezdnią;
– wybudowanie tamże ronda turbinowego;
– likwidacja linii tramwajowej w ciągu ulicy 1 Maja, w dalszym rozwoju wydłużenie trakcji tramwajowej wzdłuż ulicy Pocztowej, Rycerskiej, 1000-lecia, Grunwaldzkiej.
– uzyskanie wielkomiejskiego charakteru ulic w centrum Elbląga;
– zwiększenie przepustowości głównej arterii miasta;
– skrócenie czasu dojazdu z północnych dzielnic do dzielnic południowych;
– realizacja projektu „zielona fala”.
Dla potwierdzenia powyższych rozwiązań można podać przykład warszawski: skrzyżowanie ulic Łopuszańskiej z Aleją Krakowską lub Aleje Jerozolimskie z Popularną, czyli Rondo Dżohara Dudajewa.
Uważam, że należy wziąć pod uwagę wartość inwestycji przypadającą na wzrost ilości samochodów w Elblągu oraz powstające z tego tytułu korki komunikacyjne. Należy zwrócić uwagę, w jaki sposób rozwijają się aglomeracje wielkomiejskie:
– Łódź – wyprowadzanie linii tramwajowych z wąskich ulic w centrum na rzecz obwodnic tramwajowych usytuowanych w pasie zieleni w jezdniach dwupasmowych;
– Gdańsk, Białystok – budowa skrzyżowań dwupoziomowych bezkolizyjnych, które antycypują wzrost ilości samochodów poruszających się w mieście.
Z poważaniem