Członkowie elbląskich stowarzyszeń reprezentujących małą i średnią przedsiębiorczość, m.in. Elbląskiej Rady Gospodarczej Żuławy, Gildii Kupców Żuławskich, Stowarzyszenia Kupców Elbląskich „Manhatan”, skierowali list otwarty do Prezydenta Elbląga i elbląskich radnych. Protestują w nim przeciwko planom budowy kolejnych hipermarketów w mieście.
Oto treść listu:
”Prezydent Elbląga Henryk Słonina
Członkowie stowarzyszeń i organizacji kupieckich Elbląga są zaskoczeni wszczęciem przez władze samorządowe miasta procedury zmierzającej do wydania pozwolenia na rozbudowę istniejącego centrum handlowego, zawierającego hipermarket „Carrefour”, na całej powierzchni obecnego parkingu od strony ul. Ogólnej i Płk Dąbka.
Z naszej analizy wynika, że w stosunku do siły nabywczej mieszkańców Elbląga, po zrealizowaniu w ostatnich latach centrów handlowych „Leclerc”, „Kaufland”, „Carrefour”, jak również będących w realizacji obiektów „Lidl”, kolejnych „Biedronek” oraz rozwoju sieci franszyzowych, nastąpiło nasycenie miasta powierzchnią handlową. Skutkiem tego wiele osób prowadzących działalność handlową w mieście było zmuszonych do rezygnacji z działalności bądź jej przeniesienia do innych miejscowości. Proces ten ulegnie pogłębieniu w przypadku zrealizowania wyżej wymienionej inwestycji. Powstałby ogromny obiekt o zdecydowanie większej powierzchni handlowej niż obecny.
Uważamy, iż tak duży potencjał handlowy, skupiony w jednym miejscu, spowoduje powstanie „próżni” handlowo-usługowej, a przez to zanik funkcji kulturotwórczej, i znaczne osłabienie więzi społecznych w Śródmieściu i w innych częściach miasta.
Istotnym, negatywnym elementem wyżej wymienionego zamierzenia będzie też zmniejszenie wpływów do budżetu miasta z tytułu odpisów od podatku dochodowego i koncesji, a w konsekwencji - zwiększenie w budżecie koniecznych środków na rzecz wsparcia socjalnego dla osób, które utracą dochody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Wystąpią też skutki o charakterze ekologicznym w postaci zwiększenia emisji spalin i hałasu oraz zwiększenie utrudnień w ruchu drogowym.
Stoimy na stanowisku, iż obecny obiekt „Carrefour” (wcześniej „Hypernowa”) zrealizowano w oparciu o raporty i opracowania, odnoszące się do innych uwarunkowań w mieście (zdecydowanie mniejsza powierzchnia handlowa, mniejsza liczba samochodów, a tym samym mniejsza koncentracja zanieczyszczeń i hałasu). Realizacja planowanej rozbudowy „Carrefoura” spowoduje, iż w rzeczywistości powstanie obiekt o zupełnie innych parametrach niż obecny i w inny sposób oddziaływujący na sprawy społeczne, ekonomiczne, ekologiczne, kulturalne, komunikacyjne i inne. Należy też zauważyć, że planowana zabudowa Modrzewiny dodatkowo zwiększy natężenie ruchu w ciągu ulic Płk Dąbka i Ogólnej.
Wyżej wymienione względy praktyczne jednoznacznie świadczą o konieczności opracowania nowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu planowanej inwestycji wraz z wdrożeniem procedury oceny skutków tej inwestycji dla Elbląga.
Oczekujemy, że w przypadku przystąpienia do takiego opracowania, organizacje nasze zostaną uwzględnione jako strona prawna i opiniotwórcza, na co liczymy także jako mieszkańcy Elbląga i wyborcy.”
”Prezydent Elbląga Henryk Słonina
Członkowie stowarzyszeń i organizacji kupieckich Elbląga są zaskoczeni wszczęciem przez władze samorządowe miasta procedury zmierzającej do wydania pozwolenia na rozbudowę istniejącego centrum handlowego, zawierającego hipermarket „Carrefour”, na całej powierzchni obecnego parkingu od strony ul. Ogólnej i Płk Dąbka.
Z naszej analizy wynika, że w stosunku do siły nabywczej mieszkańców Elbląga, po zrealizowaniu w ostatnich latach centrów handlowych „Leclerc”, „Kaufland”, „Carrefour”, jak również będących w realizacji obiektów „Lidl”, kolejnych „Biedronek” oraz rozwoju sieci franszyzowych, nastąpiło nasycenie miasta powierzchnią handlową. Skutkiem tego wiele osób prowadzących działalność handlową w mieście było zmuszonych do rezygnacji z działalności bądź jej przeniesienia do innych miejscowości. Proces ten ulegnie pogłębieniu w przypadku zrealizowania wyżej wymienionej inwestycji. Powstałby ogromny obiekt o zdecydowanie większej powierzchni handlowej niż obecny.
Uważamy, iż tak duży potencjał handlowy, skupiony w jednym miejscu, spowoduje powstanie „próżni” handlowo-usługowej, a przez to zanik funkcji kulturotwórczej, i znaczne osłabienie więzi społecznych w Śródmieściu i w innych częściach miasta.
Istotnym, negatywnym elementem wyżej wymienionego zamierzenia będzie też zmniejszenie wpływów do budżetu miasta z tytułu odpisów od podatku dochodowego i koncesji, a w konsekwencji - zwiększenie w budżecie koniecznych środków na rzecz wsparcia socjalnego dla osób, które utracą dochody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Wystąpią też skutki o charakterze ekologicznym w postaci zwiększenia emisji spalin i hałasu oraz zwiększenie utrudnień w ruchu drogowym.
Stoimy na stanowisku, iż obecny obiekt „Carrefour” (wcześniej „Hypernowa”) zrealizowano w oparciu o raporty i opracowania, odnoszące się do innych uwarunkowań w mieście (zdecydowanie mniejsza powierzchnia handlowa, mniejsza liczba samochodów, a tym samym mniejsza koncentracja zanieczyszczeń i hałasu). Realizacja planowanej rozbudowy „Carrefoura” spowoduje, iż w rzeczywistości powstanie obiekt o zupełnie innych parametrach niż obecny i w inny sposób oddziaływujący na sprawy społeczne, ekonomiczne, ekologiczne, kulturalne, komunikacyjne i inne. Należy też zauważyć, że planowana zabudowa Modrzewiny dodatkowo zwiększy natężenie ruchu w ciągu ulic Płk Dąbka i Ogólnej.
Wyżej wymienione względy praktyczne jednoznacznie świadczą o konieczności opracowania nowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu planowanej inwestycji wraz z wdrożeniem procedury oceny skutków tej inwestycji dla Elbląga.
Oczekujemy, że w przypadku przystąpienia do takiego opracowania, organizacje nasze zostaną uwzględnione jako strona prawna i opiniotwórcza, na co liczymy także jako mieszkańcy Elbląga i wyborcy.”