W 2027 r. ma się rozpocząć budowa tzw. „obwodnicy” Jegłownika o długości około 5,5 kilometra. Będzie to środkowy odcinek drogi nr 22 rozpoczynającej się w Elblągu i biegnącej w kierunku Starego Pola. Wczoraj (22 czerwca) w Jegłowniku odbyło się zebranie, na którym zapoznano mieszkańców gminy Gronowo Elbląskie z trzema wariantami przebiegu obwodnicy. Zobacz zdjęcia ze spotkania.
Obwodnica ma się zaczynać około kilometra przed Nowym Dworem Elbląskim, a kończyć około 1,1 kilometra za Szopami (patrząc od stroyn Jegłownika). Celem inwestycji jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z Jegłownika, zwiększenie bezpieczeństwa ruchu oraz podniesienie komfortu podróży przy jednoczesnej poprawie warunków życia oraz bezpieczeństwa mieszkańców Jegłownika. Nowa droga wejdzie w skład drogi krajowej nr 22. Dotychczasowa "22" przebiegająca przez Jegłownik prawdopodobnie zostanie przekazana władzom lokalnym.
Ze względu na to, że inwestycja jest obecnie na wstępnym etapie, przekazane mieszkańcom informacje miały charakter planów.
- Mniej więcej w 2025 r. będziemy ogłaszać przetarg na roboty budowlane w systemie „projektuj i buduj”. To wykonawca robót będzie sporządzał projekt budowlany na podstawie materiałów i koncepcji przekazanych przez GDDKiA – wyjaśniała Krystyna Szynkowska z olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Zaplanowano trzy skrzyżowania (najprawdopodobniej ronda) – po jednym na początku i końcu drogi i trzecie na przecięciu z droga powiatową Jegłownik – Gronowo Elbląskie. Ze względu na to, że nowa droga ma mieć klasę dotyczącą tzw. ruchu przyspieszonego, wjazd na nią możliwy będzie tylko przez te trzy skrzyżowania. Planuje się jednak budowę dróg dodatkowych umożliwiających komunikację z terenem przy planowanej szosie.
Droga główna ruchu przyspieszonego oznacza, że ruch na niej będzie się mógł odbywać z prędkością do 90 km/h. W planach jest budowa drogi jednojezdniowej. - Pasy ruchu będą miały szerokość 3,5 metra. Z badań wynika, że dla obwodnicy wystarczy przekrój jednojezdniowy z dwoma pasami ruchu w przeciwnych kierunkach. Analizowany jest także przekrój „dwa plus jeden”. Na rzece Fiszewka zaplanowano budowę mostu. - mówili przedstawiciele olsztyńskiej GDDKiA.
Na spotkaniu zaprezentowano trzy warianty przebiegu obwodnicy. Podstawowa różnica pomiędzy nimi polega na odległości od Jegłownika i umiejscowieniu mostu nad Fiszewką.
W dyskusji mieszkańcy wypowiedzieli się w większości przeciw wariantowi przebiegającym najbliżej Jegłownika. Trzeba jednak zaznaczyć, że pojawiały się głosy przeciwko wariantowi drugiemu, który najbardziej wkracza w przestrzeń wsi Szopy. Pojawiły się też propozycje nowego wariantu wzdłuż torów kolejowych oraz pytania, dlaczego wszystkie trzy warianty zlokalizowano po południowej stronie Jegłownika.
Mieszkańcy obawiają się też hałasu związanego z ruchem samochodów. Z obecnych prognoz wynika jednak, że montaż urządzeń antyhałasowych będzie konieczna tylko, kiedy do realizacji rekomendowany będzie wariant przebiegający najbliżej Jegłownika. Niemniej kiedy po oddaniu drogi do użytku okaże się, że hałas przekracza normy, będzie budowane instalacje antyhałasowe.
- To spotkanie jest po to, aby państwo mogli wyrazić swoje stanowisko wobec wariantów. Pojawiają się informacje, że dla wielu osób wariant nr 3 (ten najbliżej Jegłownika - red.) jest najmniej korzystny. Ważne jest, aby z państwa strony pojawiło się jasne stanowisko w tej sprawie – mówił Marek Czermański z firmy Europrojekt Gdańsk, która opracowała przebieg trzech wariantów obwodnicy.
Uwagi i wnioski można przekazywać do 15 lipca na adres olsztyńskiego oddziału GDDKiA lub drogą mailową sekretariat.olsztyn@gddkia.gov.pl z dopiskiem „Spotkanie informacyjne, budowa obwodnicy Jegłownika w ciągu drogi krajowej nr 22”